سنجش اصالت آثار کپی در هنرهای تجسمی از دیدگاه نظریه نهادی
امروزه با گسترش دامنه هنر، شاهد تولید انواع آثار کپی در عرصه هنر های تجسمی هستیم. از این رو، یافتن راهی برای رد یا قبول این آثار به عنوان یک اثر هنری، ضروری به نظر می رسد. مقاله حاضر با هدف دسته بندی انواع آثار کپی و بررسی اصالت هر یک از انواع آن ها بر اساس پنج مولفه اصلی نظریه نهادی، که توسط جورج دیکی نظریه پرداز حوزه فلسفه هنر تدوین شده، انجام شده است. مطالب این پژوهش به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده و با روش پژوهش توصیفی- تحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که، کدام یک از انواع آثار کپی می توانند در مطابقت با مولفه های اصلی نظریه نهادی اصالت داشته باشند و اثر هنری محسوب شوند. برای دست یابی به نتایج این مطالعه که تجزیه و تحلیل آن به کمک شیوه کیفی انجام شده، آثار کپی در انواع مختلفی چون انواع کیچ، کپی های بازاری، جعل، های کپی و هم چنین، کپی با اهداف آموزش، مرمت و تکثیر طبقه بندی شد. نتایج حاصل از بررسی هر یک از انواع کپی، بر اساس نظریه نهادی نشان می دهند که تعداد محدودی از انواع آثار های کپی مانند پاستیش ها، برخی از انواع کیچ مانند کیچ شیرین، خودکپی برداری ، شماری از آثار کپی مربوط به حوزه پاپ آرت و هم چنین، مثنی سازی ها و مشق های هنری که بر اثر گذشت زمان یا به واسطه نامدار شدن صاحبان شان در مجموعه های خصوصی یا نهاد های هنری هم چون موزه ها و گالری ها جای گرفته و مورد قبول جامعه هنری واقع شده اند، از لحاظ هنری اصالت داشته و بقیه انواع کپی، اثر هنری به شمار نمی آیند.
اصالت در هنر ، کپی ، هنرهای تجسمی ، نظریه نهادی ، جورج دیکی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.