نقش چابکی سازمانی در ارتباط فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان ها و مرکزهای آموزش کشاورزی کرمانشاه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیچیدگی زندگی بشر در دنیای امروز برخورداری از توانایی و قدرت ناشی از دانایی را منوط به بهره برداری از ابزارهای نوین انتقال به منظور دسترسی در این عرصه زمانی کرده است. پژوهش توصیفی-همبستگی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد شغلی آموزشگران هنرستان ها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به واسطه نقش میانجی چابکی سازمانی انجام شد. افراد مشارکت کننده در این پژوهش آموزشگران هنرستان ها و مراکز آموزش کشاورزی استان کرمانشاه به شمار 267 نفر بودند (N=267) که با توجه به تعداد آنها سرشماری شدند. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)؛ پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2002) استفاده شد. روایی صوری و ظاهری ابزار پژوهش به تایید 7 نفر از اعضای هیات علمی که دارای تجربه در زمینه موضوع بودند، رسید و اصلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال شد. روایی همگرای پرسشنامه نیز از طریق محاسبه (AVE) انجام شد که معادل 78/0 به دست آمد. پایایی ابزار پژوهش از طریق ضریب تتای ترتیبی (87/0-83/0Ө=) با استفاده از نرام افزار R بررسی شد که برای بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات 83/0، قسمت عملکرد شغلی 86/0، چابکی سازمانی 85/0 و به صورت کلی 87/0 به دست آمد. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSSwin22 و Smart PLSwin3 استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسن نشان داد که بین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی، همچنین بین چابکی سازمانی و عملکرد شغلی آموزشگران کشاورزی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان متغیر مستقل بر روی دو متغیر وابسته یعنی عملکرد شغلی و چابکی سازمان به صورت معنی داری تاثیرگذار بود. به طوری که فناوری اطلاعات و ارتباطات 57 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی و 34 درصد از کل واریانس چابکی سازمانی را تبیین نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!