تبیین پیش نگری وضعیت قاچاق مواد مخدر در ناوگان ریلی با استفاده از روش برنامه ریزی سناریو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 امروزه رویکردهای آینده پژوهی و روش های آن نظیر برنامه ریزی سناریو می توانند برنامه ریزان و تصمیم گیران پلیس را به فراسوی روش های سنتی برنامه ریزی برده و آن ها را در مواجهه با جرایم مواد مخدر و رویدادهای بالقوه آینده آماده سازند. این پژوهش باهدف تبیین پیش نگری قاچاق مواد مخدر در ناوگان ریلی با استفاده از روش برنامه ریزی سناریو می پردازد.

روش

پژوهش حاضر به لحاظ هدف، از نوع تحقیقات توسعه ای است. این پژوهش با توجه به اهداف مورد نظر خود از جمله روش های توصیفی-پیمایشی است؛ در این تحقیق از الگوی پیش نگری بحران های اجتماعی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 120 نفر از معاونین و مدیران و کارکنان پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس پیشگیری ناجا، ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، روسای پلیس راه آهن کشور بوده که به صورت تمام شمار  انتخاب شده است.

یافته ها

یافته ها نشان داد که مولفه «تغییر شیوه و شگرد قاچاق مواد مخدر در ناوگان ریلی»؛ «جغرافیای جرم مواد مخدر»؛ «نوع مواد مخدر و فعالیت باندها در ناوگان ریلی» و «عوامل زمانی در تداوم قاچاق مواد مخدر» از مهم ترین شاخص های پیش نگری در قالب 12 سناریو بوده است.

نتیجه گیری

آینده پژوهی با استفاده از روش برنامه ریزی سناریو می تواند به عنوان یک ابزار نوین مدیریتی، جهت برنامه ریزی در نیروی انتظامی، برای تغییر نگرش مدیران و تصمیم گیران نسبت به واقعیت های پنداری و نزدیک کردن هر چه بیشتر نگرش آن ها به واقعیت های موجود یا واقعیت های در حال ظهور، کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!