بررسی اثر عصاره آبی و الکلی دانه گرده تیفا بر بیان ژن هایTNFα ، TGFβ، ColI و VEGF در روند بهبود زخم سوختگی درجه سوم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سوختگی ها، معمولا بعنوان زخم های پوستی که در اثر حرارت، دما، الکتریسته، مواد شیمیایی و اشعه ایجاد می شوند، تعریف می شوند. در کشورهایی که از لحاظ اقتصادی در سطح پایین هستند آمار مرگ و میر ناشی از سوختگی بالا است. گیاه تیفا در ایران بعنوان یک گیاه سنتی، برای بهبود زخم مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی اثرات مولکولی عصاره آبی و الکلی دانه گرده تیفا بر روی سوختگی درجه سوم است.

مواد و روش ها

مدل سوختگی درجه سوم در موش های نژاد اسپراگو داولی با استفاده از آب جوش با دمای 100 درجه سانتیگراد و حلقه فلزی ایجاد شد. پماد 5% از عصاره آبی و الکلی دانه گرده تیفا، تهیه شد. عصاره ها به مدت 21 روز بعد از القای سوختگی، بر روی نواحی آسیب دیده، مورد استفاد قرار گرفت. سپس بیان mRNA ژن های هایTNF-α ، TGFβ، Col- 1 و VEGF با استفاده از تکنیک Real time- PCR بررسی شد.

یافته ها

با استفاده از تکنیک کروماتوگرافی مایع در فشار بالا (HPLC)، ویتامین C وکاتچین به عنوان ترکیبات اصلی موثر در عصاره آبی و الکلی دانه گرده تیفا، شناسایی شدند. نتایج مطالعات ماکروسکوپی و آنالیز اندازه زخم، پس از درمان با عصاره آبی و الکلی دانه گرده تیفا، کاهش اندازه زخم و بهبود نسبی زخم را بعد از 21 روز نشان داد (P<0.05). بعلاوه، افزایش معنی داری در بیان mRNA ژن های TGFβ،  COL-1و VEGF در گروه های تحت تیمار نسبت به گروه کنترل نشان داده شد (P<0.001).  همچنین کاهش معنی داری در بیان ژن TNF- α در گروه های تحت تیمار در مقایسه با گروه کنترل مشاهده شد (P<0.001)

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره آبی و الکلی دانه گرده تیفا، دارای اثر ترمیم سوختگی در رت ها می باشد، بنابراین احتمال دارد عصاره آبی و الکلی دانه گرده تیفا، گزینه ی درمانی مناسبی برای کمک به ترمیم زخم سوختگی درجه سوم باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!