اثربخشی درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر حساسیت اضطرابی و خودشناسی انسجامی در زنان مبتلا به سردردهای تنشی مراجعه‏ کننده به بخش اعصاب و روان بیمارستان میلاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سردرد تنشی نوعی سردرد شایع است که با درد دوطرفه غیرضربان‏دار، درد خفیف یا متوسط که بتواند مانع فعالیت‏ های شخصی شود، مشخص می‏شود. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی بر حساسیت اضطرابی و خودشناسی انسجامی زنان مبتلا به سردرد تنشی انجام شد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش ‏آزمون -پس آزمون و گروه گواه با پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری، تمامی زنان مبتلا به سردرد تنشی مراجعه‏ کننده به بخش اعصاب و روان بیمارستان میلاد تهران در سال 1398 بودند. با نمونه‏ گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در گروه‏ های آزمایش و گواه قرار گرفتند و پرسشنامه های حساسیت اضطرابی و خودشناسی انسجامی را تکمیل کردند. در گروه آزمایش، درمان مبتنی بر بهبود کیفیت زندگی در 8 جلسه (هفته ای 1 جلسه 5/1 ساعته) اجرا گردید. پس از پایان درمان از گروه‏ ها پس ‏آزمون گرفته شد. داده‏ ها با روش واریانس با اندازه‏ گیری مکرر تحلیل شدند. 

یافته ها

میانگین نمره خودشناسی انسجامی و ابعاد آن در گروه آزمایش پس از انجام مداخله نسبت به گروه گواه به ‏طور معنی‏ داری بهبود یافت (005/0=p،). کیفیت زندگی بر کاهش حساسیت اضطرابی و ابعاد آن در آزمودنی‏ های گروه مداخله بر خلاف گروه گواه سودمند بود (001/0=p). تاثیرات این برنامه بر متغیرهای وابسته در دوره پیگیری نیز تداوم داشت (001/0=p).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج پژوهش حاضر می‏توان نتیجه گرفت که برنامه کیفیت زندگی با بهبود خودشناسی و مهار حساسیت اضطرابی در مبتلایان به سردرد تنشی همراه است. استفاده از این برنامه برای مبتلایان به سردرد پیشنهاد می‏شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!