بررسی عوامل موثر بر وقوع و شدت تصادفات جلو به عقب مبتنی بر مدل رگرسیون لجستیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تصادفات جلوبه عقب از مهم ترین تصادفات در راه های شهری می باشد. شناخت و بررسی عوامل موثر بر وقوع تصادفات جلوبه عقب می تواند یک اقدام اساسی برای کاهش وقوع این نوع تصادفات گردد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر وقوع تصادفات جلو ‌به ‌عقب در منطقه 9 تهران مبتنی بر تحلیل توصیفی داده های تصادفات سپس، از مدل رگرسیون لجستیک برای شناسایی و پیش بینی شدت تصادفات جلوبه‌عقب استفاده می شود.

روش

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است که از داده‌های تصادفات منطقه 9 راهور تهران برای 3 سال با هدف بررسی عوامل موثر بر وقوع تصادفات جلو‌به‌عقب از مدل رگرسیون لجستیک استفاده می شود و سپس با اطمینان 95 درصد تاثیر عوامل موثر بر وقوع تصادفات جلو‌به‌عقب برآورد می گردد. در نهایت با استفاده از آزمون های آماری برازش و پزودو به صحت سنجی مدل در بررسی عوامل موثر بر وقوع تصادفات و پیش‌بینی شدت تصادفات پرداخته می شود.

یافته‌ها

یافته های این تحقیق نشان داد که جنسیت، سن (بازه سنی 18 تا 60 سالگی)، تحصیلات (دیپلم و پایین‌تر،کارشناسی ارشد و بالاتر)، وضعیت روشنایی، وضعیت آب‌وهوا (هوای صاف)، سطح خشک راه، زمان (صبح ، عصر، شب)، عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی، تخطی از سرعت مطمینه و مصرف مشروبات الکلی تاثیر معنی داری بر وقوع تصادفات جلو‌به‌عقب دارد.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عوامل انسانی، وسیله نقلیه، محیطی و راه نقش به سزایی در تصادفات جلو و عقب دارند. همچنین دقت کل پیش بینی مدل برای شدت وقوع تصادفات جلوبه‌عقب برابر 50/90 درصد می باشد. براساس نتایج پژوهش حاضر راهکارهای ایمنی در جلوگیری از تصادفات جلوبه‌عقب عبارت اند از: آموزش مستمر و فرهنگ سازی رانندگان مبتنی قالب پوستر، رانندگی با سرعت مطمینه، رعایت فاصله طولی مناسب، توجه کافی به جلو، افزایش تیم های گشتی و استقرار دوربین کنترل سرعت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در معابر بزرگراهی برای کاهش تصادفات جلوبه‌عقب ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2542608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!