تحلیل فعالیت های اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در لینکدین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این پژوهش تحلیل فعالیت های اعضای هییت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در شبکه ی اجتماعی لینکدین است.

روش شناس: 

پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است و روش مورد استفاده در این پژوهش کتابخانه ای و تحلیل شبکه های اجتماعی است که با رویکرد کمی انجام شده است. جامعه پژوهش را  تمامی اعضای هییت علمی شاغل رشته علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران تشکیل داده است. داده ها به صورت دستی و طی ماه های خرداد و تیر 1398 با بررسی صفحات پروفایل هر یک از این اعضا به دست آمده اند. سپس داده های به دست آمده وارد نرم افزار اکسل شده و بر اساس پرسش های پژوهش جدول بندی و تحلیل شده اند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که 13/59 درصد اعضای هییت علمی عضو شبکه اجتماعی لینکدین هستند. از این تعداد تنها 64/17 درصد از نظر درج پست، کامنت و لایک فعالیت داشته اند که بیشترین آمار را "مریم صراف زاده" سپس "امیررضا اصنافی" به خود اختصاص داده اند. بیشترین موضوع پست های اعضای هییت علمی در لینکدین «به اشتراک گذاری و معرفی برون دادهای علمی شخصی» به میزان 07/28 درصد است. در قسمت علاقه مندی های لینکدین 54 نفر از اعضاء در مجموع 314 گروه، افراد اثرگذار، شرکت و موسسه‏های آموزشی را دنبال کرده اند. به طور کلی، "عبدالرضا نوروزی چاکلی" و "رسول زوارقی" با دنبال کردن 73 مورد از موارد مذکور بیشترین میزان را به خود اختصاص داده اند. تنوع فعالیت های "مریم صراف زاده"و "عبدالرضا نوروزی چاکلی" بیشتر از بقیه است. در نهایت بر اساس شاخص های مورد بررسی مشخص شد که "مریم صراف زاده" با 3161 امتیاز و از بین دانشگاه ها؛ دانشگاه تهران با 6271 امتیاز بالاترین عملکرد را داشته اند.

نتیجه گیری و بحث:

 به طور کلی با توجه به یافته های این پژوهش از جمله اینکه کمتر از 14 درصد از اعضای هیات علمی حاضر در لینکدین، پست به اشتراک گذاشته اند و نیز کمترین تعامل را با پست های به اشتراک گذاشته شده دیگر اعضا در قالب لایک و کامنت داشته اند می توان گفت که اعضای هییت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه های دولتی ایران از امکانات و قابلیت های شبکه اجتماعی لینکدین جهت اشتراک دانش و ارتباط با حرفه مندان و دانشجویان بهره نبرده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!