بررسی ارتباط شایستگی بالینی با شجاعت اخلاقی پرستاران بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران:یک مطالعه توصیفی- مقطعی چند مرکزه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از نیازهای آموزش پرستاری، ارتقاء مهارت های شجاعت اخلاقی پرستاران جهت ارایه مراقبت های پرستاری مبتنی استانداردهای حرفه ای و تضمین مراقبت بالینی شایسته است. لذا، این مطالعه با هدف بررسی همبستگی شایستگی بالینی با شجاعت اخلاقی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1399 انجام شد.

روش ها

 این مطالعه توصیفی مقطعی چند مرکزه بروی 350 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های شهر تهران که به روش سهمیه ای انتخاب شدند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات مطالعه شامل پرسشنامه جمیعت شناختی، شایستگی بالینی پرستاران بخش مراقبت های ویژه و شجاعت اخلاقی سکرکا و همکاران بود.

یافته ها

 میانگین نمره کل شجاعت اخلاقی و شایستگی بالینی در پرستاران بخش مراقبت های ویژه بترتیب 12/22±74/24 و 23/37±155/10 بود. بین شجاعت اخلاقی و شایستگی بالینی پرستاران ارتباط مستقیم و معنی دار قوی ای وجود دارد (0/81=r و 0/001=p). شایستگی بالینی در پرستاران با سابقه کاری بیشتر، مسن تر، شاغل در شیفت صبح و با وضعیت استخدامی رسمی و پیمانی به طور معناداری بالاتر از سایر پرستاران بود (0/001>p). همچنین، شجاعت اخلاقی در پرستاران مرد، متاهل، با سابقه کاری بیشتر، مسن تر، شاغل در شیفت صبح و روز و با وضعیت استخدامی رسمی و پیمانی به طور معناداری بالاتر از سایر پرستاران بود (0/001>p). 

نتیجه گیری

 با توجه به نتایج مطالعه حاضر با افزایش شایستگی بالینی پرستاران، شجاعت اخلاقی آنها افزایش می یابد. لذا لزوم توجه هر چه بیشتر مسیولان را در این زمینه می طلبد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!