مقایسه اثر ناپروکسن و نوافن بر درد، تورم و کیفیت زندگی بعد از جراحی دندان مولر سوم نهفته مندیبل در بیماران مراجعه کننده به کلینیک دندانپزشکی در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تجویز ضددردهایی مانند ناپروکسن و نوافن با اثرات خوب و عوارض جانبی کم تر پس از جراحی دندان مولر سوم نهفته، از دیرباز مورد توجه پژوهشگران بوده است. هدف از این مطالعه، مقایسه اثر دو داروی ناپروکسن و نوافن بر درد، تورم و کیفیت زندگی بیماران بعد از جراحی دندان مولر سوم نهفته مندیبل بود.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی دو سویه کور می باشد. که بر روی 102 بیمار انجام گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمونهای آماری Chi-square و T-test و ANOVA در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه، 102 نفر شامل51 زن و 51 مرد با میانگین سنی 03/4±77/24سال مورد بررسی قرار گرفتند. در روز اول پس از جراحی، شدت درد در دو داروی مورد مطالعه دارای اختلاف معنی داری نبود(064/0=P). شدت درد در گروه ناپروکسن بطور چشمگیر و معنی داری نسبت به گروه نوافن کاهش نشان داد (P<0.001). کاهش شدت درد در روز سوم و هفتم با اختلاف معنی داری در گروه ناپروکسن مشاهده شد (P=0.003). در هر دو مسکن ناپروکسن و نوافن مقدار تورم در روز هفتم نسبت به روزهای اول و سوم کاهش معنی داری نشان داد (P<0.05). نوافن نقش کمتری در کاهش تورم نسبت به ناپروکسن ایفا نمود.
نتیجه گیری
بر اساس نتاج بدست آمده در مطالعه حاضر، ناپروکسن نسبت به نوافن باعث کاهش موثر درد و تورم بعد از عمل جراحی مولر سوم نهفته می شود و می تواند به عنوان داروی ارزان و بی خطر در کنترل درد پس از درمان به کار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550786 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!