تاثیر پوشش کیتوزان حاوی اسانس زیره سبز و عصاره سماق بر خصوصیات کیفی و ماندگاری قارچ تکمه ای (Agaricus bisporus)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استفاده از پوشش های خوراکی و اسانس های روغنی به دلیل زیست تخریب پذیری، بهبود ماندگاری و بهبود خصوصیات کیفی محصولات برداشت شده حایز اهمیت است.

روش ها

 پژوهش حاضر در قالب طرح کاملا تصادفی با 6 تیمار شامل شاهد، کیتوزان (2 درصد)، عصاره سماق (4 درصد)، اسانس زیره سبز (5 میکرولیتر)، کیتوزان + عصاره سماق و کیتوزان + اسانس زیره سبز در سه تکرار اجرا گردید و خصوصیات کیفی قارچ تکمه ای در روز های صفر، 7، 14 و 21 انبارمانی مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها

 بیشترین سفتی بافت و ظرفیت آنتی اکسیدانی در روز 21 به ترتیب در تیمار های اسانس زیره و شاهد گزارش شد. با افزایش مدت زمان انبارمانی از روز صفر به 21، محتوای مالون دی آلدیید (Malondialdehyde یا MDA) افزایش یافت. بیشترین فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز در روز 7 در تیمار اسانس زیره سبز به دست آمد. در روزهای 7، 14 و 21، تیمار اسانس زیره و عصاره سماق بیشترین میزان کاهش وزن را نشان دادند. بیشترین شاخص رنگ L* در روز صفر در تیمار شاهد و بیشترین شاخص رنگ a* در روز 7 در تیمارهای کیتوزان و کیتوزان + عصاره سماق مشاهده گردید. تحت تیمار کیتوزان در روزهای 14 و 21 و کیتوزان + اسانس زیره در روز 14، کمترین شاخص رنگ b* وجود داشت. بیشترین شاخص قهوه ای شدن در روزهای 7، 14 و 21 در تیمارهای کیتوزان + عصاره سماق، کیتوزان + اسانس زیره و کیتوزان مشاهده شد.

نتیجه گیری

 تیمارهای مورد بررسی نتایج متفاوتی را بر خصوصیات کیفی و ماندگاری قارچ تکمه ای نشان دادند. اسانس زیره سبز و عصاره سماق به تنهایی و در ترکیب با کیتوزان در طول دوره انبارمانی، بر ویژگی های کیفی قارچ تکمه ای تاثیرگذار بودند.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!