پیشگیری از مصرف سیگار و قلیان بر اساس آموزه های اسلامی و روش تربیتی عبرت آموزی در مدرسه مورد مطالعه: استان ایلام

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تمایلات روزافزون و مصرف انواع مواد دخانی معمول و پرطرفدار یعنی سیگار و قلیان، مانند اعتیاد به انواع مواد مخدر به‌عنوان مسیله‌ای گسترده، مهم و حساس دارای آسیب‌ها و خطرات جسمی، روحی، روانی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، اقتصادی، امنیتی، انتظامی و قضایی برای همه اقشار ازجمله قشر آسیب‌پذیر و در معرض خطر، یعنی دانش آموزان نوجوان پسر هست.

روش

پژوهش حاضر ازنظر نوع هدف، جزء تحقیقات کاربردی و با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی است. نمونه موردنظر، 4 مدرسه پسرانه مقطع متوسطه دوم شهر دهلران و منطقه موسیان در استان ایلام بودند که به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش به بررسی و ارایه ایده‌ای نو و کاربردی تحت عنوان «اتاق عبرت» در قالب اتاق آثار مختلف فرهنگی و هنری دانش آموزان در مورد خطرات و آسیب‌های متعدد مصرف سیگار و قلیان و استفاده از روش تربیتی دین مبین اسلام یعنی روش عبرت‌آموزی و تاثیر آن در پیشگیری و مصرف سیگار و قلیان پرداخته‌شده است.

یافته ها

مشخص شد که ایجاد اتاق عبرت در هر مدرسه‌ای و حضور، فعالیت و بازدید از آن توسط دانش آموزان نوجوان پسر و بهره‌گیری از روش تربیتی اسلامی عبرت‌آموزی در مورد خطرات و آسیب‌های مختلف سیگار و قلیان، توانست نقش مهمی در افزایش شناخت، نگرش، حسابگری، اندیشه ورزی، تاثیرپذیری، بصیرت، تجربه‌اندوزی و بازداری از لغزش‌های دانش آموزان نوجوان پسر در مورد خطرات و آسیب‌های مختلف فعلی و آینده گرایش و مصرف سیگار و قلیان داشته باشد و آنان به درک معرفتی و باطنی مهمی در این زمینه رسیدند.

نتایج

با ایده اتاق عبرت با استفاده از اصول و مبانی روش تربیت اسلامی یعنی روش عبرت‌آموزی، می‌توان رفتارهای پرخطر و نابهنجار نوجوانان دانش‌آموز نظیر گرایش و مصرف دخانیات را در قالب آثار هنری و فرهنگی موردعلاقه آنان در این زمینه، پیشگیری و کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2555129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!