چارچوب طراحی، گزارش و ارزیابی کیفیت روش شناسی مطالعات روان سنجی: چک لیست های تجدیدنظرشده کاسمین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از چالش های مطرح در حوزه بالین و پژوهش در ارتباط با سنجش پیامدهای مرتبط با سلامت، انتخاب ابزار اندازه گیری مناسب است. در این راستا رعایت استانداردها در طراحی و گزارش مطالعات روان سنجی ابزار یک ضرورت است؛ به علاوه پژوهشگران باید بتوانند به شکل صحیح و اصولی کیفیت روش شناسی مطالعات مربوط به روان سنجی و معرفی ابزارها را ارزیابی و نقد کنند. پیش از این، مقاله ای به زبان فارسی به معرفی شاخص های انتخاب ابزارهای اندازه گیری پرداخته بود، اما با توجه به ارایه فرم تجدیدنظرشده برای این چک لیست و اهمیت طراحی، گزارش و نقد مقالات روان سنجی ابزار، مقاله حاضر با هدف معرفی و توصیف چک لیست های تجدیدنظرشده کاسمین تنظیم شده است.

روش بررسی

این مطالعه از نوع مرور روایتی بود. مستندات علمی پیرامون سنجش کیفیت مطالعات روان سنجی، توسط چک لیست های کاسمین با استفاده از کلیدواژه های Psychometric و Instrument و معادل آن ها و بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی در بانک های اطلاعاتی ملی و بین المللی بررسی شد.

یافته ها:

نتایج این مطالعه در 2 بخش شامل تاریخچه چک لیست کاسمین و چک لیست های معرفی شده، ارایه شده است. تا کنون، 4 چک لیست کاسمین شامل چک لیست های خطر سوگیری، خطر سوگیری جهت ارزیابی کیفیت مطالعات با تاکید بر پایایی یا خطای اندازه گیری، طراحی مطالعه و راهنمای گزارش، معرفی شده و در دسترس قرار گرفته است.

نتیجه گیری: 

با توجه به نیاز به استفاده از ابزارهای معتبر و قابل اطمینان و همچنین تعدد روزافزون مطالعات روان سنجی ابزارهای سنجش پیامدهای مرتبط با سلامت، چک لیست های کاسمین می توانند با ارایه شاخص های جامع و منطقی در حیطه های طراحی، گزارش و ارزیابی کیفیت روش شناسی مطالعات، این مهم را برای پژوهشگران تسهیل کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
786 تا 803
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!