ارزیابی عوامل موثر در بهره وری تعمیرگاهی فراجا و محاسبه آن پس از اجرای نظام آراستگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

توسعه انگیزه منابع انسانی و بهبود بهره‌وری نقطه اتکای اجرای کامل نظام آراستگی است. برای دستیابی به مدیریت کیفیت جامع باید زیر سیستم های آن را در سازمان ایجاد نمود. این تحقیق با هدف ارزیابی عوامل موثر در بهره‌وری تعمیرگاه مرکزی فراجا و بهینه‌سازی آن با اجرای نظام آراستگی، انجام گرفته است.

روش

 در بخش محاسبه تغییرات و بهبود بهره وری که پس از اجرا در سطح محیط تعمیرگاهی بوده با روش پانل دیتا[1] (داده‌های تابلویی) صورت گرفته و همچنین با بهره‌گیری از علم داده‌کاوی، داده‌های مقطعی و سری زمانی با 90 مشاهده واقعی اندازه‌گیری شد.

یافته‌ها:

 با برازش خط رگرسیونی با استفاده از آزمون‌های هاسمن [2] و آزمون‌های هم خطی T اثرگذاری متغیرها و پرسشنامه‌ها ازنظر پایایی و روایی مورد تایید قرار گرفته شد. نتیجه آن شد که متغیرهای مستقل رابطه مثبت با بهره‌وری دارند، سپس با استفاده از مدل تاثیر این معیار ها بر روی متغیر وابسته ارزیابی و محاسبه شد تاثیر این متغیرها به ترتیب برای متغیرها به این ص.رت است که اول 0.02 دوم 0.04 سوم 0.08 چهارم 0.2 و متغیر پنجم تا هفتم با تاثیرپذیری کمتری نسبت به مابقی محاسبه شد. سپس تاثیر اجرای نظام آراستگی با متغیرهای جدید محاسبه شد و در نهایت میزان بهره‌وری بهبودیافته مرکز تعمیرات و بازسازی فراجا 25 درصد افزایش به همراه داشت. اجرای پژوهش سبب شد که کاهش هزینه‌های دوباره‌کاری، کاهش ضایعات، افزایش زمان کار مفید، افزایش ساعت کاری مفید، بهینه‌سازی زمان کاری، کاهش صرف هزینه برای خرید مجدد اقلام و کاهش مخاطرات ناشی از عدم رعایت ایمنی کارگاهی در کنار بهبود بهره وری فراهم شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!