مقایسه و سنجش غلظت فلزات سنگین شامل کادمیوم و سرب در بافت صدف دسته چاقوئی (Von Cosel, 1989) Solen dactylus در آب های سواحل استان هرمزگان (تیاب و سیریک)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف این تحقیق اندازه گیری غلظت های سرب و کادمیوم در بافت عضله صدف Solen dactylus در مناطق تیاب و سیریک واقع در استان هرمزگان می باشد. برای انجام این تحقیق، در فصل تابستان 1397 از هر منطقه ذکر شده 30 عدد صدف Solen dactylus جمع آوری و سپس در آزمایشگاه نسبت به انجام عملیات زیست سنجی اقدام گردید. به منظور اندازه گیری غلظت سرب و کادمیوم از روش اسپکتروفتومتری جذب اتمی استفاده شد. نتایج ثبت شده برای میانگین غلظت های فلزات سرب و کادمیوم نشان داد که بین ایستگاه های تیاب و سیریک اختلاف معنی داری وجود دارد (p≤0/05) و بیش ترین میانگین غلظت سرب و کادمیوم به ترتیب در بافت عضله صدف دسته چاقویی، سرب (0/065±0/761) و کادمیوم (0/075±0/506) در نمونه های ایستگاه تیاب مشاهده گردیده، هم چنین میزان آلودگی سرب، نسبت به کادمیوم بیش تر می باشد. از طرفی نتایج نشان می دهد که عواملی نظیر زیستگاه صدف ملوک (Solen dactylus) بر روی میزان تجمع فلزات سنگین سرب و کادمیوم موثر می باشد به طوری که ایستگاه تیاب آلودگی بالاتری نسبت به ایستگاه سیریک نشان می دهد. از طرفی میزان این فلزات سنگین در بافت صدف دسته چاقویی در ایستگاه تیاب بیش تر از استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO) بوده و هم چنین در منطقه سیریک غلظت فلز سرب کم تر و غلظت فلز کادمیوم بیش تر از سازمان بهداشت جهانی (WHO) می باشد،  بنابراین به نظر می رسد مصرف صدف دسته چاقویی هم به عنوان غذای میگو و هم توسط انسان باید با ملاحظات بهداشتی همراه باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 282
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560120 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!