اثر سیلسیم بر تشکیل ترکیبات بین فلزی آلومیناید تیتانیوم از AlوTiO2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مقاله سعی شد تا تاثیر افزایش سیلسیم بر واکنش های تولید ترکیبات آلومیناید تیتانیم از مواد اولیه TiO2 و Al بررسی شود. سیلسیم از یک طرف دارای یوتکیتک با آلومینیم است و می تواند دمای ذوب آن را کاهش دهد که این امر به دلیل تعیین کننده بودن مرحله ذوب آلومینیم در تشکیل ترکیبات آلومیناید تیتانیم اثرگذار باشد. از طرف دیگر به دلیل تولید ترکیب Ti5Si3 قادر است در افزایش مقاومت به اکسیداسیون ترکیبات و کامپوزیت های حاوی آلومیناید تیتانیم موثر باشد. لذا در این تحقیق سعی شد با افزودن مقادیر متفاوتی از سیلسیم پودری به مواد اولیه پودری TiO2 وAl و حرارت دادن آن در دمای ºC950 بررسی شود که آیا افزودن سیلسیم پودری می تواند به تشکیل فاز مقاوم در برابر اکسیداسیون Ti5Si3 کمک کند. همچنین این فاز در چه نسبتی از مواد اولیه و با چه مورفولوژی ایجاد می شود. نتایج نشان داد که وقتی سیلسیم در مقادیر کم به سیستم افزوده می شود (نسبت 1/0) نه تنها تاثیر مثبتی بر انجام واکنش ها ندارد که جلوی تشکیل ترکیبات آلومیناید تیتانیم را نیز می گیرد. با بیشتر شدن درصد آن هم به تشکیل این ترکیبات آلومیناید تیتانیم می کند و هم منجر به تشکیل فاز Ti5Si3 می شود (نسبت 28/0). این فاز با بیشتر شدن درصد سیلسیم از مورفولوژی گسسته به حالت پیوسته تغییر فرم پیدا می کند (نسبت 6/0). با افزایش بیشتر میزان سیلسیم (نسبت 1)، فاز TiSi2 تشکیل می شود که با ساختار رشته ای شکل در سراسر نمونه پراکنده می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 57
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2561224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!