احصاء و بررسی مبانی انسان شناختی همزیستی مسالمت آمیز از منظر علامه طباطبایی در تفسیر المیزان و دلالت های تربیتی آن؛ ارائه ی یک الگوی مفهومی.

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از مشکلاتی که امروزه دامن گیر افراد شده است، عدم توانایی آنان در همزیستی مسالمت آمیز است. اسلام به عنوان کامل ترین دین برای دستیابی به این همزیستی مسالمت آمیز برنامه هایی دارد. یکی از متون متقن و دست اول اسلام، قرآن کریم است و آنچه مشخص است این است که بهترین روش دریافت آموزه های قرآن کریم مراجعه به تفاسیرمعتبر است؛ از جمله ی این تفاسیر معتبر که نگاهی اجتماعی و تربیتی دارد تفسیر المیزان است. لذا هدف پژوهش حاضر دستیابی به یک الگوی مفهومی همزیستی مسالمت آمیز مبتنی بر مبانی انسان شناسی علامه طباطبایی و با تاکید بر تفسیر المیزان است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش تلفیقی استفاده شده است؛ بدین ترتیب که برای پاسخ به سوال اول پژوهش از روش تحلیل مفهومی، در پاسخ به سوال دوم پژوهش از روش قیاس نظری و در پاسخ به سوال سوم پژوهش که از روش قیاس عملی بهره گرفته شده است. نهایتا اینکه یافته های پژوهش به شش مبنای انسان شناختی و شش هدف تربیتی و هفت روش تربیتی اشاره دارد که ارتباط مبانی، اهداف و روش های تربیتی فوق به صورت یک الگوی مفهومی تنظیم شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562961 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!