بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر انگیزه کارکنان بخش سلامت و درمان شهر یزد با نقش میانجی استرس شغلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به تاثیر انگیزه کارکنان بر کمیت و کیفیت عملکرد آن ها، لازم است متغیرهای تقویت کننده و تضعیف کننده انگیزه موردتوجه مدیران قرار گیرد. حمایت اجتماعی به معنی احساس پذیرفته شدن از سوی جامعه و ارج نهادن به خدمات کارکنان از سوی مردم می باشد که تاثیر بسزایی در کاهش تنش های شغلی و ارتقاء انگیزه کارکنان دارد. استرس شغلی پدیده ای است که کارکنان در شرایط مواجهه با انتظارات فراتر از ظرفیت شناخته شده خود گرفتار آن می شوند که به صورت تاثیرات فیزیولوژیک، روان شناختی و رفتاری بروز می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر حمایت اجتماعی بر انگیزه کارکنان با نقش میانجی استرس شغلی در بخش سلامت و درمان یزد بود.

روش پژوهش: 

مطالعه حاضر به صورت مقطعی در نیمه دوم سال 1400 انجام گردید. جامعه آن را کارکنان بخش سلامت و درمان شهر یزد تشکیل دادند. حجم نمونه 346 نفر با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید و روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. داده های موردنیاز به وسیله 3 پرسشنامه استاندارد: هاینس و همکاران، پری و کارناواق و همکاران جمع آوری شد. روایی همگرا، واگرا، محتوایی و ضریب پایایی ترکیبی پرسشنامه با نظر اساتید رشته مدیریت و صاحب نظران بخش سلامت و درمان یزد تایید؛ و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، همسانی درونی آن مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS 20 و AMOS 18 استفاده شد.

یافته ها

3 فرضیه پژوهش از طریق آزمون مسیر و مدل معادلات ساختاری تایید شدند. یافته ها نشان داد، حمایت اجتماعی با مقدار بحرانی (3/163) و ضریب مسیر (0/85) بر انگیزه کارکنان اثر مثبت و معنی داری (0/002 = p) دارد. حمایت اجتماعی با مقدار بحرانی (2/996 -) و ضریب مسیر (0/17 -) بر استرس شغلی اثر منفی و معنی داری (0/042 = p) دارد، همچنین استرس شغلی با مقدار بحرانی (2/308 -) و ضریب مسیر (0/28 -) بر انگیزه کارکنان اثر منفی و معنی داری (0/001 = p) می گذارد. درنهایت، استرس شغلی با آماره آزمون (2/12) در مسیر این دو متغیر نقش میانجی را ایفا می کرد.

نتیجه گیری

با گسترده تر شدن حمایت اجتماعی، سلامت روانی و انگیزه شغلی افراد افزایش یافته و درنهایت موجب کاهش عوامل مرتبط با استرس خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
347 تا 355
لینک کوتاه:
magiran.com/p2563582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!