ارائه یک چارچوب سیاستی برای تطابق عرضه و تقاضای نیروهای دانشی ازطریق ارتقاء فعالیت کسب وکارهای فناور در حوزه منابع انسانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ظهور فناوری های جدید و تحولات دیجیتال منجر به منسوخ شدن بسیاری از مشاغل و مهارت های مرتبط با آنها و افزایش تقاضا برای مهارت های فناورانه و نوین شده است. بدین ترتیب برای حل معضل عدم تطابق عرضه و تقاضای نیروهای دانشی، راهکارهای متفاوتی از سوی پژوهشگران و متخصصین پیشنهاد می شوند. از جمله راهکارهای موردتوجه، ارتقاء فعالیت کسب وکارهای فناور در حوزه منابع انسانی است. در مطالعه حاضر سعی شده است تا با بررسی جامع پیشینه پژوهش و انجام یک مطالعه اکتشافی، یک چارچوب سیاستی برای تطابق عرضه و تقاضای مهارت و نیروهای دانشی ازطریق ارتقاء فعالیت کسب وکارهای فناور در حوزه منابع انسانی ارایه شود. بدین منظور بعد از مرور پیشینه و شناسایی برخی از اقدامات مرتبط، 14 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان این حوزه انجام شد. در نتیجه تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها 21 تم فرعی مرتبط با فعالیت کسب وکارهای فناور در حوزه منابع انسانی برای تسهیل تطابق عرضه و تقاضا شناسایی شدند که در قالب شش مقوله محوری فرهنگ، زیرساخت ها و سامانه های اطلاعاتی، قوانین و مقررات، مهارت و توسعه شغلی، محیط کسب وکار و همکاری های بین المللی در بازار کار دسته بندی شدند. در پایان نیز با منسجم ساختن یافته های حاصل از مرور پیشینه پژوهش و انجام مصاحبه ها با خبرگان، یک چارچوب سیاستی برای تطابق عرضه و تقاضای نیروهای دانشی ازطریق ارتقاء فعالیت کسب وکارهای فناور در حوزه منابع انسانی ارایه شده است. در چارچوب پیشنهادی آن دسته اقداماتی موردتوجه است که جنبه سیاستی داشته و دولت می تواند با اجرای آنها به تطابق عرضه و تقاضای نیروهای کار دانشی کمک کند. این راهکارها در سه دسته سیاست هایی که به ارتقاء فعالیت های مرتبط با عرضه می انجامد، سیاست هایی که به ارتقاء فعالیت های مرتبط با طرف تقاضا مربوط می شوند و سیاست هایی که مستقیما با ایجاد زیرساخت های لازم و حمایت از کسب وکارهای فناور منابع انسانی به تطابق عرضه و تقاضا کمک می کنند، دسته بندی شده اند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!