اولویت بندی معیارهای خرید به روش تصمیم گیری چندمعیاره بهترین-بدترین خطی جهت تامین بهینه ملزومات پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از اصلی ترین چالش های نظام سلامت، بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی توام با تعدیل هزینه ها می باشد. انتخاب صحیح و به کارگیری ابزار و تجهیزات مناسب علاوه بر تضمین کیفیت خدمات، صرفه اقتصادی نیز به همراه خواهد داشت. از آنجا که ملزومات پزشکی یکی از ارکان اساسی و پرهزینه در ارایه خدمات بهداشتی و درمانی است کارشناسی خرید آن به موضوعی مهم و پیچیده تبدیل شده است. هدف این پژوهش اولویت بندی معیارهای خرید ملزومات پزشکی می باشد.

روش

این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی است. در این مطالعه معیارهای گردآوری شده از مطالعات مرتبط و تکمیل شده با نظرات خبرگان، با روش تصمیم گیری چندمعیاره بهترین-بدترین خطی، برای چهار دسته از ملزومات و با استفاده از نرم افزارهای لینگو و اکسل اولویت بندی و وزن دهی شدند.

نتایج

با وزن دهی به شانزده زیرمعیار کارشناسی خرید ملزومات پزشکی در قالب پنج دسته، میزان اهمیت هر معیار مشخص شد. طبق نتایج، دو زیرمعیار «کیفیت» و «قیمت»، مهمترین و «سابقه فروشنده» به عنوان کم اهمیت ترین شاخص در خرید ملزومات پزشکی شناخته شد.

نتیجه گیری

استفاده از روش تصمیم گیری چندمعیاره بهترین-بدترین خطی، با سازگاری قطعی نتایج و قابلیت اطمینان بالا منجر به اولویت بندی و وزن دهی دقیق معیارهای کارشناسی خرید ملزومات پزشکی گردید. بهره گیری از نتایج این پژوهش و توجه به اهمیت هریک از معیارها در خرید ملزومات مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی، علاوه بر تضمین کیفیت و تداوم خدمات، کاهش چشمگیر هزینه های تامین را نیز در پی خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
244 تا 255
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568112 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!