شناسایی چالش های کاربران در استفاده از خدمات پلتفرم های سلامت الکترونیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در سال های اخیر، به ویژه با شیوع بیماری کووید-19 استفاده از خدمات سلامت الکترونیک به شدت افزایش یافته است. همزمان با رشد و توسعه استفاده از خدمات الکترونیک در میان کاربران، نگرانی در زمینه مسایل اخلاقی و قانونی افزایش می یابد. هدف مطالعه حاضر، بررسی وضعیت موجود ارایه سلامت الکترونیک توسط پلتفرم های فعال در این حوزه و شناسایی چالش ها و مشکلات کاربران در استفاده از این خدمات، جهت دستیابی به وضعیت مطلوب است.

روش

مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا است. ابتدا نظرات کاربران در اپلیکیشن بازار و مایکت جمع آوری شده، سپس با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، 300 مورد از نظرات حاوی مشکلات کاربران انتخاب و با استفاده از روش تحلیل 6 مرحله ای گرانهیم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. تحلیل نظرات با نرم افزار MAXQDA انجام شده است.

نتایج

مهم ترین مشکلات کاربران در استفاده از خدمات سلامت الکترونیک، در دو دسته اصلی مسایل مربوط به مراقبت و مسایل مربوط به بستر ارایه دهنده خدمات و در 6 زیرطبقه شامل روابط پزشک-بیمار، استاندارد مراقبت، کیفیت پلتفرم، ثبت نظر کاربران، مسیولیت پذیری، تعرفه خدمات طبقه بندی شده است. در میان نظرات کاربران بیشترین نارضایتی مربوط به شاخه مسیولیت پذیری و پاسخگویی پلتفرم (به ویژه مسیله عدم دریافت خدمات علی رغم پرداخت هزینه، پشتیبانی ضعیف و عدم بازگشت وجه) بوده و پس از آن مسایل مربوط به استاندارد مراقبت قرار داشت.

نتیجه گیری

نتایج تحلیل حاضر می تواند به سیاستگذاران جهت قانونگذاری و نظم دهی مناسب و به مدیران کسب وکارها جهت رفع مشکلات شناسایی شده و افزایش اعتماد و رضایت کاربران کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
256 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!