اثر ماساژ سوئدی بر درد، میزان فعالیت الکتریکی عضلات چهارسر ران و هم انقباضی آن ها با عضلات همسترینگ حین راه رفتن در زنان مبتلا به استئوآرتریت کمپارتمان داخلی زانو: یک کار آزمایی بالینی کنترل شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

استیوآرتریت زانو با کاهش قدرت، میزان فعالیت عضلانی و اختلال در دامنه حرکتی زانو همراه است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثر ماساژ سویدی بر درد، دامنه ی حرکتی خم شدن مفصل زانو، میزان فعالیت الکتریکی عضلات چهارسر ران و هم انقباضی آن ها با عضلات همسترینگ حین راه رفتن در زنان مبتلا به استیوآرتریت کمپارتمان داخلی زانو بود.

روش کار

30 نفر بیمار مبتلا به استیوآرتریت زانو در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده شرکت کردند. بیماران به طور تصادفی به دو گروه مداخله ماساژ و کنترل با تعداد برابر تخصیص یافتند. گروه مداخله به مدت چهار هفته مداخله ماساژ را دریافت کردند. میزان درد بیماران، مقدار فعالیت عضلات پیرامون زانو و مقدار دامنه حرکتی فلکشن زانو نیز در پیش و پس آزمون اندازه گیری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های استخراج شده از نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد.

یافته ها

سطح درد (008/0=p) و دامنه حرکتی فلکشن (033/0=p) بیماران در پس آزمون بهبود معنی داری نشان داد. فعالیت الکتریکی عضلات پهن داخلی و پهن خارجی پس از انجام آزمایش افزایش یافت، اما فعالیت الکتریکی عضلات دوسررانی و نیم وتری تغییر معنی داری نشان نداد. همچنین نسبت هم انقباضی عضله پهن خارجی-دوسررانی نیز بهبود معنی داری را نشان داد (020/0=p)، اما نسبت بین عضلات پهن داخلی- نیم وتری کاهش معنی داری نشان نداد (091/0=p).

نتیجه گیری

با توجه به بهبود علایم و پیامدهای استیوآرتریت زانو در پی اعمال مداخله ماساژ در این مطالعه، بنظر می رسد استفاده از این مداخله در کنار سایر مداخلات دارویی و درمانی برای بیماران استیوآرتریت زانو مفید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!