ارزیابی عملکرد بیمارستان های دولتی استان یزد با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده های شبکه ای

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

مراجعه مجدد مشتریان به سازمان های بهداشتی و درمانی نقش بسیار مهمی در کسب هویت برند این سازمان ها دارد و این موضوع به عنوان یکی از شاخص های اصلی در کسب موفقیت سازمان های بهداشتی و درمانی به‎شمار می رود. هدف این پژوهش ارزیابی عملکرد بیمارستان‎های دولتی با رویکرد تحلیل داده های شبکه ای است.

طرح پژوهش/ روش‎شناسی/ رویکرد:

 این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع روش توصیفی-پیمایشی است. داده ها از طریق بررسی اسناد سازمانی و نظرات خبرگان و مدیران حوزه سلامت گردآوری گردیده است .تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل پوششی داده های شبکه ای دومرحله ای ورودی‎محور انجام گرفته است و سپس تعیین بیمارستان‎های کارا و ناکارا و در نهایت با توجه به نتایج حاصل از تحلیل پوششی داده ها به تحلیل حساسیت داده ها پرداخته شده است.

یافته ها

نتایج حاصل از تحلیل پوششی داده های شبکه ای ورودی‎محور نشان داده است که در مرحله (1) هیچ‎کدام از بیمارستان‎ها کارا نبوده و در مرحله (2) تنها چهار بیمارستان از سیزده بیمارستان کارا بوده اند. همچنین، در فرایند (1) دو بیمارستان؛ در فرایند (2) پنج بیمارستان؛ در فرایند (3) یک بیمارستان؛ و در فرایند (4) چهار بیمارستان از سیزده بیمارستان کارا بوده اند. بنابراین، تنها 30 درصد از بیمارستان‎های مورد مطالعه در مرحله (2) کارا هستند و پس از تعیین کارایی مراحل اول و دوم، و در نتیجه کارایی شبکه، بیمارستان‎ها به‎ترتیب نزولی (از بیش‎ترین کارایی تا کم‎ترین کارایی) رتبه بندی می شوند.

ارزش/ اصالت پژوهش:

 در مورد طراحی مدل ریاضی ارزیابی عملکرد در حوزه بیمارستان‎ها تحقیقات نظری و تجربی متعددی انجام گرفته، اما در مورد طراحی مدل ارزیابی عملکرد بر اساس مولفه مسیولیت اجتماعی سازمان پژوهشی انجام نشده است. از این‎رو، پژوهش حاضر می کوشد ضمن ارایه مدلی برای ارزیابی عملکرد و توسعه مسیولیت اجتماعی، این مدل را در بیمارستان‎های دولتی استان یزد به عنوان نمونه اجرا کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568745 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!