تحلیل فضایی تصادفات معابر درون شهری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اگرچه آمار سوانح جاده ای سال های اخیر سیر نزولی محسوسی در میزان مرگ ومیر ناشی از تصادفات در ایران را نشان می دهد؛ اما ایران هنوز جزو کشورهایی است که بالاترین درصد سوانح منجر به مرگ ومیر را در جهان به خود اختصاص داده است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی نقاط حادثه خیز تصادفات در منطقه 5 تهران با استفاده از تکنیک های تحلیلی آماری مبتنی بر GIS در طی سال های 1397 تا 1400 انجام شده است.

روش

 در این پژوهش از روش تخمین چگالی هسته برای تحلیل نقاط حادثه خیز استفاده می شود. جامعه آماری شامل کلیه معابر منطقه 5 تهران است. لذا هیچ نوع نمونه گیری بر روی جامعه انجام نشده و کل جامعه مورد بررسی قرار می گیرد. گردآوری داده ها با روش میدانی صورت پذیرفته و ابزار مطالعه شامل دو مجموعه داده بدین شرح است: یک نقشه دیجیتال شبکه معابر شهری و یک مجموعه داده مربوط به تصادفات ترافیکی. هم چنین، روش کومپ برای تجزیه و تحلیل الگوهای مکانی- زمانی نقاط حادثه خیز به کار گرفته شده است.

یافته ها

 هر دو تحلیل به کاررفته در پژوهش، نقاط حادثه خیز نسبتا مشابهی را شناسایی می کنند، اما رتبه برخی از نقاط حادثه خیز به دلیل ترکیب شاخص شدت[1] کاملا متفاوت است.

نتایج

 نتایج نشان می دهد که تصادفات رانندگی اغلب در زمستان و تابستان رخ می دهد. علاوه بر این، تصادفات عمدتا در دو بازه زمانی، 14:00 تا 15:00 و 19:00 تا 23:00 رخ می دهد. نقاط حادثه خیز اغلب در تقاطع های بخش های شمالی و غربی منطقه 5 تهران بزرگ و بخش های مرکزی، نزدیک چهارراه ها و گذرگاه های غیرمجاز متمرکز هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!