بازنمایی و تحلیل وضعیت تولیدات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در پایگاه اسکوپوس با استفاده از نرم افزار VOSviewer

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت تولیدات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در پایگاه اسکوپوس است تا با شناسایی عملکرد پژوهشی دانشگاه و اخذ تدابیر لازم، زمینه های افزایش تولیدات علمی و ارتقاء رتبه دانشگاه فراهم گردد.

مواد و روش ها

پژوهش حاضر پیمایشی با رویکرد علم سنجی و با استفاده از نرم افزار VOSviewer انجام شده است. جامعه آماری شامل 308 تولیدات علمی با وابستگی سازمانی این دانشگاه در پایگاه اسکوپوس از ابتدا تا پایان سال 2021 میلادی است. به منظور گردآوری داده ها، ابتدا واژه"Dezful" در پایگاه اسکوپوس جستجو و سپس نتایج، با انتخاب دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول و انتخاب سال های مورد بررسی محدود شد. آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار اکسل و VOSviewer و برای تحلیل های آماری از آزمون یومن ویتنی استفاده گردید.

یافته ها

بیش ترین نرخ رشد تولیدات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول مربوط به سال های 2008، 2010 و 2019 به ترتیب با اعداد 200، 150 و 100 و میانگین نرخ رشد 52/53 است. الگوی هم نویسندگی غالب پژوهشگران دانشگاه، الگوی سه نویسندگی، درجه همکاری 0/961 و شاخص همکاری 3/19 می باشد و فعال ترین پژوهشگر از نظر میزان تولیدات علمی رضا نیک اندیش با 45 مقاله و پراستنادترین آنان محمدرضا عصاری و علیرضا کرامت هستند و بالاترین میزان مشارکت در تولیدات علمی مربوط به دانشگاه امیرکبیر و بیش ترین سهم مشارکت کشورها مربوط به کشور انگلیس است؛ همچنین بین میزان تولیدات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول با سطح معناداری 0/013 در دو گروه مردان و زنان تفاوت معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری

روند تولیدات علمی دانشگاه و میزان استناددهی به آن ها اگر چه با فراز و نشیب هایی همراه بوده؛ اما در سال های اخیر رشد مناسبی داشته است. همچنین به نظر می رسد مشارکت علمی با پژوهشگران داخلی و خارجی در افزایش تعداد مقالات و میزان استناد به آن ها تاثیرگذار بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2570199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!