ارزیابی و مقایسه ی ضریب رفتار سازه های فولادی مجهز به جداسازپایه به دو روش تحلیل پوش آور و تحلیل دینامیکی غیرخطی افزاینده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
ضریب رفتار بعنوان عاملی که دربرگیرنده ی عملکرد غیرارتجاعی سازه ها دربرابر زلزله های شدید است، کاربرد وسیعی در آیین نامه ها برای تعیین نیاز لرزه ای و طراحی سازه ها دارد. هراندازه مقدار محاسبه شده ی ضریب رفتار به واقعیت نزدیک تر باشد، تعیین مقاومت مورد نیاز سازه دقیق تر خواهد بود. روش تحلیلی متداول برای محاسبه ی مقدار ضریب رفتار ساختمان های معمولی، روش تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوش آور) است. اما استفاده از این روش برای ساختمان های دارای جداسازپایه با تردیدهایی همراه است. تحلیل دینامیکی غیرخطی افزاینده (IDA) یکی از روش های نوین با کاربرد گسترده است که می تواند جایگزین مناسبی برای محاسبه ی ضریب رفتار ساختمان های دارای جداسازپایه باشد. دراین مقاله ضریب رفتار سازه ی فولادی خمشی مجهز به جداسازپایه، برای سه مدل ، 8 و 12 طبقه ی فولادی با استفاده از دو روش، یکی تحلیل پوش آور (روش مرسوم) و دیگری تحلیل دینامیکی غیرخطی افزاینده محاسبه و مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاکی از دقیق تر بودن روش تحلیل دینامیکی غیرخطی افزاینده نسبت به تحلیل پوش آور، به دلیل استفاده ی مستقیم از رکوردهای زلزله و همچنین منظور نمودن تمام مشخصات دینامیکی سازه و خصوصا مشخصات دینامیکی جداساز پایه ی آن، می باشد. بطوریکه ضریب رفتار حاصل از تحلیل IDA نسبت به تحلیل پوش آور در سازه ی 5 طبقه 2/8%، در سازه ی 8 طبقه 16/61% و در سازه ی 12 طبقه 8/84% افزایش را نشان می دهد. همچنین ضریب رفتار حاصل از تحلیل ها با مقادیر توصیه شده در آیین نامه ی FEMA P695 مقایسه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!