شناسایی عوامل موثر بر بدرقه متهمان توسط ضابطان دادگستری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نظارت و آموزش و تامین تجهیزات و وسایل نقلیه مناسب ارتباط تنگاتنگی با اقدامات و تصمیمات ضابطان در بدرقه متهم دارد. پلیس به عنوان ضابط عام دادگستری و در خط مقدم بدرقه متهمان در این خصوص وظایفی در راستای آموزش، نظارت، تجهیزات و خودروهای حمل ونقل متهمان بر عهده دارد؛ بنابراین هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر بدرقه متهمان توسط ضابطان است.

روش

این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت داده ها و شیوه اجرا، از نوع پژوهش های کیفی است. همچنین نمونه گیری به شیوه هدفمند و به روش گلوله برفی تا حد اشباع نظری است که در این پژوهش تعداد پنجاه نفر است.

یافته ها

بر اساس مصاحبه های صورت گرفته درباره شناسایی عوامل موثر بر بدرقه متهمان در پژوهش حاضر تعداد 56 شاخص، شناسایی و منجر به تدوین تعداد 4 مقوله فرعی و 1 مقوله اصلی شد که عبارت اند از: اولویت بندی مقوله های استخراج شده نشان داد؛ عوامل آموزشی با مقدار (0.435) بالاترین وزن را نسبت به دو گزینه دیگر به خود اختصاص داده، لذا در اولویت اول، بدرقه متهمان قرار دارد. عوامل نظارتی با وزن (0.287) در اولویت دوم و تجهیزات با وزن (0.147) در اولویت سوم و عوامل خودرویی با وزن (0.131) در اولویت چهارم قرار گرفتند.

نتایج

آموزش ضابطان در جهت هر چه بهتر انجام دادن وظایف قانونی و همچنین نظارت بر پروسه بدرقه متهمان از زمان خروج تا تحویل، تجهیزات متناسب با این امر و خودروهای مجهز شده و مناسب حمل ونقل متهمان، جملگی در کاهش جرم فرار متهم و کارآیی و اثربخشی نقل وانتقال توسط ماموران با اهمیت می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2574173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!