بررسی میزان اثربخشی آموزش مجازی دروس عملی از دیدگاه استادان و دانشجویان رشته معماری در زمان همه گیری کووید-19 (مورد مطالعه: آموزشکده فنی و حرفه ای دختران شیراز)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کیفیت آموزشی و سطح یادگیری دانشجویان در زمان آموزش مجازی، به خصوص در زمان همه گیری کووید-19 در مقایسه با آموزش حضوری یکی از مسایل مهم نظام آموزش عالی می باشد. دروس عملی رشته معماری با توجه به ماهیت این رشته، ویژگی های منحصر به فردی دارند که  اهمیت چگونگی بهره گیری از آموزش مجازی را دوچندان کرد ه است. هدف این پژوهش ارزشیابی میزان اثربخشی آموزش مجازی دروس عملی رشته معماری از دیدگاه استادان و دانشجویان در آموزشکده فنی و حرفه ای دختران شیراز می باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 40 استاد و460 دانشجوی رشته معماری در نیمسال اول 1401-1400 است که بر اساس جدول کوکران، حجم نمونه 36 استاد و 210 دانشجو برآورد گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر 34 سوال و 8 مولفه می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده نرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و آماراستنباطی صورت گرفت. یافته ها نشان داد که از نظر استادان تمام مولفه ها بجز فعالیت یاددهی-یادگیری در حد مطلوب و مولفه فعالیت یاددهی-یادگیری در حد متوسط اثر بخش بوده است. از نظر دانشجویان مولفه انعطاف پذیری در حد مطلوب و مولفه محتوا نامطلوب و مولفه های سازماندهی مواد آموزشی، کمک رسانی به دانشجو، طراحی صفحات، میزان حجم کاری، ارزشیابی و برخورد در حد متوسط اثربخش بوده اند. به طور کلی از نظر استادان اثربخشی دوره آموزش مجازی دروس عملی معماری، مطلوب و از دیدگاه دانشجویان متوسط بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 189
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575052 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!