ارزیابی رابطه دوسویه آمایش سرزمین و ایمنی گردشگران در کلان شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

آمایش سرزمین از طریق شناخت ظرفیت های مناطق، کارآمدی اقتصادی، وحدت و یکپارچگی سرزمین، گسترش عدالت منطقه ای، حفظ محیط زیست، حراست از میراث فرهنگی و رفع محرومیت ها بر ایمنی گردشگران تاثیر می گذارد. لذا، هدف پژوهش، تحلیل رابطه دوسویه آمایش سرزمین در ایمنی گردشگران شهر تهران است.

روش

این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل محدوده قانونی شهر تهران در سال 1401 است. حجم نمونه پژوهش شامل 384 نفر است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، برآورد شده است. روش نمونه گیری، تصادفی ساده و ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه است. پایایی پرسش نامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 77/0 است.

یافته ها

شاخص آمایش سرزمین در حوزه گردشگری شهر تهران با میانگین 36/2 و شاخص ایمنی گردشگری در شهر تهران با میانگین 67/2 پایین تر از حد متوسط قرار دارد. بر اساس، آزمون تی تک نمونه ای، میانگین شاخص آمایش سرزمین و ایمنی گردشگران به طور معناداری پایین تر از حد متوسط برآورد شده است. برمبنای تحلیل الگوی معادلات ساختاری، ضرایب بارهای عاملی تمامی مولفه ها بیشتر از 55/0 است. برآورد مقادیر ضریب همبستگی پیرسون، بیانگر این است که رابطه معناداری بین متغیر آمایش سرزمین با شاخص ایمنی گردشگری در کلان شهر تهران وجود دارد.

نتیجه گیری

رابطه معناداری بین آمایش سرزمین و مولفه های آن با ایمنی گردشگران (دسترسی به مراکز انتظامی، زیرساخت های بهداشتی، شبکه دیجیتال، سیستم ناوبری، و غذا و دارو و...) در تهران وجود دارد که براساس نتایج پژوهش، در حد متوسط برآورد می شود. مهم ترین نتیجه پژوهش، عینیت یافتن دیدگاه درهم تنیدگی مولفه های آمایش سرزمین و ایمنی گردشگران، است. نگاهی که می کوشد رابطه برنامه ریزی آمایش سرزمین و ایمنی گردشگران در تهران را به شکل شبکه ای از عامل ها و کنش گرها در دستور کار قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p2575718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!