پیش بایست های راهبرد یاددهی-یادگیری مسئله محور، متناسب با ویژگی های نسلی دانشجویان کارشناسی رشته های علوم تربیتی و علوم اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر، با هدف شناسایی و تبیین پیش بایست های راهبرد یاددهی-یادگیری مساله‏محور، متناسب با ‏ویژگی های نسلی دانشجویان دوره ‏کارشناسی رشته های علوم تربیتی و علوم اجتماعی با رویکرد آمیخته ی اکتشافی (کیفی-کمی) ‏انجام شد. طرح پژوهش در بخش کیفی برمبنای نظریه ی زمینه ای و در قسمت کمی توصیفی-پیمایشی است. جامعه ی آماری در بخش کیفی، صاحب نظران در دو حوزه ی علوم تربیتی ‏و علوم اجتماعی بود که نمونه از بین آنها به صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع اطلاعات، به تعداد 29 نفر ادامه یافت. ‏جامعه ی آماری بخش کمی نیز شامل اساتید و دانشجویان دوره ی کارشناسی از دانشکده های علوم تربیتی ‏و علوم اجتماعی دو دانشگاه تهران و اصفهان بود که نمونه از بین آنها بر اساس فرمول کوکران به تعداد 121 نفر از اساتید و 349 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری سهمیه ای متناسب با حجم (تخصیص بهینه) انتخاب شدند. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از ابزار پرسشنامه ی ‏محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی سوالات پرسشنامه و مصاحبه طبق نظر 8 تن از متخصصان و پایایی ‏پرسشنامه نیز از طریق آلفای کرونباخ با مقدار ‏90/0، مناسب برآورد شد. همچنین روایی پرسشنامه به لحاظ سازه از طریق تحلیل عاملی تاییدی توسط نرم افزار Amos 24 تایید شد. به منظور افزایش دقت و صحت داده های کیفی، چهار معیار باورپذیری، اطمینان پذیری، تاییدپذیری و انتقال پذیری ملاک عمل قرار گفت. تحلیل یافته ها در قسمت کیفی بر مبنای رویکرد تحلیل مضمون (ساختاری-تفسیری) و در قسمت کمی با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار spss 25 انجام شد. بر اساس یافته ها، ‏مهمترین پیش بایست های مد نظر ‏عبارتند از: «تلفیق مفاهیم درسی با مسایل واقعی زندگی»، «شناسایی و تبیین مسایل اصلی هر ‏درس»، «ارایه و بازنمایی مفاهیم درسی در قالب مسیله»، «ارایه ی تکالیف مسیله محور»، «واکاوی ‏راه حل های مختلف پیشنهادی برای هر ‏مسیله»، «تبیین موقعیت موجود و مطلوب هر مسیله ی ‏درسی»، «اولویت تلاش فکورانه بر نتیجه گرایی» و «هدایت دانشجویان در فرضیه سازی علمی و ‏‏آزمون آن». در نتیجه انگیزه مندی تحصیلی و رشد علمی دانشجویان ‏امروز منوط به کاربست مولفه های مذکور است. از این رو پیشنهاد می شود به منظور تدریس اثربخش و استفاده بهینه از ‏فرصت های آموزشی، روش های بیان شده مورد استفاده مدرسان قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
139 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!