تحلیل ژیوپلیتیک توانمندی های طبیعی و انسانی استان فارس برای دستیابی به توسعه زیست محیطی

چکیده:
اهداف
تاثیرگذاری سیاست های ملی و تصمیمات کشورها، بر تغییر اشکال و ابعاد عملکرد فیزیکی زمین، به درجه ای رسیده است که مسایل زیست محیطی در قلمروهای منطقه ای و فرامنطقه ای ماهیتی ژیوپلیتیکی پیداکرده است و توان متفاوت هر محیط جغرافیایی موقعیت متفاوتی را برای آن منطقه فراهم نموده است. هدف از این تحقیق، بررسی توان های طبیعی و انسانی تاثیرگذار بر توسعه زیست محیطی استان فارس بود.
روش شناسی: این تحقیق پیمایشی در سال 1401 در استان فارس به انجام رسید. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه و مطالعه پیشینه تحقیقاتی و نیز مطالعه ویژگی های منطقه شکل گرفت. لیست معیارها و شاخص های موثر بر توسعه زیست محیطی استان فارس با سنجش نظرات کارشناس تهیه شد و سپس برای وزن دهی از روش های ویکور، تاپسیس و انتروپی شنون استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه، 158 نفر از کارشناسان و متخصصین حوزه علوم سیاسی و ژیوپلیتیک در استان فارس بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. با توجه به تنوع روش های مورد استفاده و تفاوت وزن های به دست آمده، برای تعیین وزن نهایی از روش کپلند استفاده شد.
یافته ها
چهار معیار اقتصادی، اجتماعی، محیطی و فرهنگی- گردشگری به عنوان عوامل موثر بر توسعه زیست محیطی استان فارس شناخته شدند. در معیار اقتصادی به ترتیب عوامل توسعه معادن و کارخانجات، زیرساخت، سطح رفاه، تکنولوژی، اشتغال و سرمایه گذاری داخلی و خارجی، در معیار محیطی، عوامل منابع طبیعی، شبکه های آبی، شبکه های ارتباطی، توپوگرافی، پراکنش نقاط جمعیتی و دریاچه و تالاب ها، در معیار اجتماعی، عوامل سطح آگاهی و اطلاعات، ساختار جمعیت، عملکرد زیست محیطی، مشخصات قومی- فرهنگی و آموزش، و در معیار فرهنگی- گردشگری نیز، گردشگران خارجی، آثار باستانی ملی، آثار جهانی و گردشگران داخلی به ترتیب اولویت بر توسعه زیست محیطی استان فارس تاثیرگذار بوده اند.
نتیجه گیری
برای دستیابی به اهداف زیست محیطی، برنامه ریزی توسعه توان های انسانی و محیطی در راستای حفظ محیط زیست برای نسل های آتی ضروری است. برنامه ریزی هر یک از مولفه های مورد نظر سبب تاثیر مستقیم و نیز غیرمستقیم بر سایر مولفه ها می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
475 تا 483
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!