کنکاشی در سوءاستفاده از سازوکار پلیس جنایی بین المللی و جلوگیری از آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازمان پلیس بین الملل (اینترپل) یک نهاد راهبردی در زمینه مبارزه با جرایم مهم داخلی و بین المللی است که با صدور اعلان های قرمز و اطلاع رسانی در جرایم رخ داده، نقش زیادی در صلح و امنیت بین المللی و مقابله با جرایم بین المللی از جنایات جنگی گرفته تا توزیع جهانی داروهای تقلبی دارد. هم زمان با بروز ملاحظات حقوق بشری، اینترپل با تاسیس کمیسیون کنترل پرونده ها توانسته مانع صدور اعلان های قرمز برخلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر و اهداف اینترپل شود. به رغم پیشرفت در رسیدگی به درخواست های افراد تحت اعلان های قرمز، کمیسیون مذکور به مثابه نهاد شبه قضایی سازمان هنوز با سوءاستفاده و نقایصی درزمینه استانداردهای آیین دادرسی مواجه است.

روش تحقیق: 

این نوشتار با به کارگیری از روش تحقیق توصیفی - تحلیلی در پژوهش استفاده کرده است و تلاش نموده با گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای از منابع مکتوب اعم از مجلات و کتب موجود و همچنین منابع اینترنتی به خصوص مراجعه منابع اصلی ازجمله تصمیمات منتشر شده اینترپل، به نکات ضعف کمیسیون به عنوان سوال اصلی می پردازد.

یافته ها و نتیجه گیری

قانونی بودن رسیدگی، اصل سریع بودن رسیدگی، استقلال و بی طرفی و آگاهی متهم از اتهام و ادله آن به عنوان برخی اشکالات اصلی وارد بر کمیسیون کنترل پرونده ها است که اینترپل از بدو تاسیس آن تلاش کرده است به انحای ممکن به آن پاسخ دهد. این سازمان همچنان به منظور تحقق اهداف و ممانعت از سو استفاده، نیازمند اتخاذ روش ها و نظامات جدیدی برای تضمین رعایت حقوق بشر و برآوردن الزامات پلیسی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!