الگوی رفتارهای سیاسی درون و برون سازمانی مدیران بخش دولتی با رویکرد هوش سیاسی (مورد مطالعه: شهرداری های استان خراسان رضوی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

به نظر می رسد که در شهرداری ها به دلیل گستردگی و حجم بالای نیروی انسانی که اکثرا نیروهای ماهر و متخصص می باشند، مدیران برای استفاده حداکثری از این منابع جهت ارتقای عملکرد سازمان که سرمایه اصلی آن به شمار می آیند، نیازمند استفاده از انواع استراتژی ها و مهارت های سیاسی می باشد؛ از این رو، هدف از انجام تحقیق حاضر، ارایه الگوی رفتارهای سیاسی درون سازمانی و برون سازمانی مدیران بخش دولتی با رویکرد هوش سیاسی در شهرداری های استان خراسان رضوی می باشد. روش شناسی: تحقیق حاضر از بعد هدف، تحقیقی توسعه ای - کاربردی، ترکیبی و آمیخته اکتشافی است که ترکیبی از روش کیفی و کمی می باشد. در بخش کیفی جامعه آماری شامل کلیه اساتید گروه مدیریت و مدیران ارشد شهرداری های استان خراسان رضوی در سال 1396 می باشد. 20 نفر از افراد واجد شرایط در چارچوب جامعه آماری بخش کیفی قرار می گرفتند که در نهایت اطلاعات مربوط به 17 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران ارشد شهرداری های استان خراسان رضوی می باشد که بر این اساس و طبق آمار و اطلاعات دریافتی از شهرداری های کل استان خراسان رضوی، در بهمن ماه سال 1395، در حال حاضر تعداد 366 مدیر در 73 شهر استان خراسان رضوی مشغول به فعالیت می باشند که با توجه به فرمول کوکران، حجم نمونه لازم حدودا برابر با 191 نفر از مدیران شهرداری های استان خراسان رضوی می باشد. در بخش کیفی ابعاد و مولفه های رفتارهای سیاسی درون سازمانی و برون سازمانی و هوش سیاسی توسط بررسی و مرور منابع دست دوم (مقالات و کتاب ها) مشخص شد و در بخش کیفی به بررسی سوالات تحقیق پرداختیم. داده ها توسط معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار AMUS مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

بر طبق نتایج تحقیق، ابعاد رفتارهای سیاسی درون سازمانی و برون سازمانی و هوش سیاسی مورد بررسی قرار گرفت و مولفه ها شناسایی شد و در انتها نتایج نشان داد هوش سیاسی به میزان 84/0 بر رفتار سیاسی مدیران تاثیرگذار است، بدین ترتیب که با بهبود هوش سیاسی مدیران، می توان به میزان 84/0 رفتار سیاسی آنها را پیش بینی نمود.

نتیجه گیری

جهت بهبود برخورد مبهم مدیران شهرداری های استان خراسان رضوی پیشنهاد می گردد که مدیران شرایط استخدامی را برای تازه واردان روشن سازند و قراردادها بطور شفاف بسته شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!