بررسی مقالات منتشر شده مجله ارگونومی طی سال های 1392 تا 1401: یک مطالعه علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری علمی نیاز است تا تولیدات علمی مورد بررسی قرار بگیرند. این تولیدات علمی از طریق دانشگاه ها و مراکز پژوهشی بصورت مقاله و مجلات پژوهشی منتشر می شوند. رویکردهای علم سنجی ابزاری برای بررسی عملکرد مجلات در حوزه های مختلف هستند لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی فعالیت مجله ارگونومی انجام گردید.

روش کار

 پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی است که با رویکرد علم سنجی انجام گردید. جامعه پژوهش را تمامی مقالات چاپ شده در مجله ارگونومی طی سال های 1392 تا 1401 تشکیل می دهد. به منظور گردآوری و تحلیل داده ها از نرم افزارهای Publish or Perish، vosviewer و Excel استفاده گردید.

یافته ها

 تعداد 296 مقاله از 724 نویسنده در مجله ارگونومی طی دوره 10 ساله به انتشار رسیده است. بیشترین مقالات چاپ شده مربوط به دانشگاه های علوم پزشکی همدان، شیراز، تهران و شهید بهشتی بودند. مولدترین نویسندگان در این مجله به ترتیب رشید حیدری مقدم (21 مقاله) ، مجید معتمدزاده (20 مقاله) و علیرضا چوبینه (15 مقاله) بودند. کلید واژه های اختلالات اسکلتی و عضلانی با فراوانی 39 و ارگونومی 37 و آنتروپومتریک 15 به ترتیب رتبه های اول تا سوم پرکاربردترین کلیدواژه ها را به خود اختصاص داده اند.

نتیجه گیری

 طبق نتایج بدست آمده میزان استنادات مقالات این مجله در سطح پایینی قرار دارد لذا توصیه می شود جهت نمایه شدن مجله در پایگاه های استنادی بین المللی و افزایش میزان استناددهی به مقالات و رویت پذیری مجله میزان مشارکت بین المللی افزایش یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
224 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2578834 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!