رویکرد ترکیبی پیش بینی تقاضای کانال همه جانبه یکپارچه، با استفاده از یادگیری ماشین - خوشه بندی سری های زمانی با الگوریتم پیچش زمانی پویا و شبکه های عصبی مصنوعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پذیرش کانال های آنلاین و تجارت الکترونیک، به تغییرات مداوم و پویا در صنعت خرده فروشی، به عنوان یک توسعه اجتناب ناپذیر منجر شده و بسیاری از شرکت ها را با چالش انتخاب مناسب ترین کانال فروش، برای ارایه یک تجربه یکپارچه به مشتریان خود مواجه کرده است. خرده فروشی همه جانبه یکپارچه، با مفهوم ادغام همه کانال ها، ضمن ایجاد تجربه مذکور، باعث افزایش پیچیدگی فرآیندهای پیش بینی و برنامه ریزی می شود. این پژوهش با هدف کاهش عدم اطمینان تقاضای ناشی از خطای پیش بینی، ازطریق در نظر گرفتن رفتار خرید مشتریان در پیش بینی و به کمک استفاده از روش های یادگیری ماشین، روشی دقیق تر برای پیش بینی تقاضای کانال همه جانبه یکپارچه ارایه کرده است. به این منظور، ابتدا داده های فروش شرکت مطالعه شده، جمع آوری و با استفاده از الگوریتم پیچش زمانی پویا خوشه بندی شد؛ سپس بر هر خوشه یک بار شبکه عصبی اتو رگرسیو غیرخطی و بار دیگر، شبکه عصبی اتو رگرسیو غیرخطی با ورودی برون زا اجرا و نتایج حاصل از شبکه های عصبی با معیارهای ارزیابی عملکرد R2 و RMSE با روش استفاده شده در شرکت مطالعه شده، مقایسه شد. مقایسه نتایج نشان داد عملکرد شبکه عصبی اتو رگرسیو غیرخطی، با ورودی برون زا بر داده های خوشه بندی شده به روش پیچش زمانی پویا، برای کاهش خطای پیش بینی تقاضا در کانال همه جانبه یکپارچه، نسبت به دو روش دیگر برتری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2580248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!