کاربرد روش نوظهور QSM در MRI جهت تشخیص بیماری آلزایمر: چه رابطه ای بین رسوبات آهن هسته های مغزی با سن و شدت اختلالات وجود دارد؟

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

رسوبات آهن از طریق مسیرهای مختلفی باعث آسیب به نورون ها و ایجاد اختلالات شناختی می شوند. امروزه به کمک روش تصویربرداری کمی پذیرفتاری مغناطیسی (QSM, Quantitative Susceptibility Mapping)، مقدار تجمع آهن در نواحی مختلف مغز قابل ارزیابی و اندازه گیری است. این پژوهش با هدف شناسایی تغییرات رسوب آهن هسته های مغز در مراحل مختلف اختلالات شناختی با استفاده از روش QSM، به معرفی نشانگرهای زیستی جهت تشخیص زودهنگام این اختلالات می پردازد.

روش کار

در این مطالعه داده های مربوط به 35 شرکت کننده با شرایط شناختی طبیعی و 46 بیمار مبتلا به اختلالات شناختی که بر اساس شدت اختلال در چهار گروه مختلف طبقه بندی شده اند، از پایگاه داده ADNI بارگیری شدند. پس از تعیین نواحی مورد نظر (ROIs) به کمک ابزار تقسیم بندی خودکارFSL، میانگین مقادیر QSM دوازده هسته مغزی به کمک نرم افزار 3D Slicer مشخص و جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها

همبستگی معکوس در هسته پوتامن چپ گروه LMCI (P=0/041) مشاهده گردید. همبستگی مستقیم بین متغیر سن و مقادیر QSM هسته های پوتامن چپ (P=0/000078) و پوتامن راست (P=0/000017) گروه کنترل گزارش شد.

نتیجه گیری

با افزایش شدت اختلالات در گروه LMCI میزان رسوبات پارامغناطیسی مانند آهن در هسته پوتامن چپ افزایش پیدا می کند. بنابراین مقادیر QSM هسته پوتامن چپ می تواند به عنوان نشانگری از شدت درجه اختلال در مراحل پیشرفته اختلالات شناختی استفاده شود.

پیامدهای عملی

رسوبات آهن از طریق مسیرهای مختلفی باعث آسیب به نورون ها و ایجاد اختلالات شناختی می شوند. امروزه به کمک روش تصویربرداری کمی پذیرفتاری مغناطیسی، مقدار تجمع آهن در نواحی مختلف مغز قابل ارزیابی و اندازه گیری است. این پژوهش با هدف شناسایی تغییرات رسوب آهن هسته های مغز در مراحل مختلف اختلالات شناختی با استفاده از روش (QSM) به معرفی نشانگرهای زیستی جهت تشخیص زودهنگام این اختلالات می پردازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2581874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!