بررسی جایگاه سمن ها در سیاست جنایی اجرایی ایران با در نظر گرفتن دستورالعمل نحوه مشارکتت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه مصوب 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بی تردید در دوره حاضر با پیشرفت جوامع و به دلیل گسترش جرایم، بحران ناتوانی و ناکارآمدی و عدم توفیق دولت در خصوص پیشگیری از جرایم و اصلاح مجرمان موجب گرایش به مشارکت سمن ها در برنامه های سیاست جنایی شده است. جلب مشارکت و نظر مردم در نظام عدالت می تواند اعتماد آنها را جلب نموده و اجرای عدالت را آسان تر سازد. از این روست که امروزه نهاد های حاکمیت راهی جز جلب مشارکت سمن ها نمی بینند. سمن ها در بخش های مختلف سیاست جنایی اعم از سیاست جنایی تقنینی، مشارکتی، قضایی و اجرایی تاثیر گذارند. نقش سمن ها در سیاست جنایی اجرایی بسیار پررنگ است، به عنوان نمونه در اجرای مجازات ها از جمله مجازات های جایگزین حبس و همچنین در مراجع مراقبتی پس از زندان می توانند جایگاه بخصوصی داشته باشند. نگارنده در این نوشتاربا توجه به سوال اصلی تحقیق (سمن ها چه جایگاهی در سیاست جنایی اجرایی ایران دارند؟) با استفاده از روش تحلیلی، توصیفی و کتابخانه ای و با توجه به قانون مجازات اسلامی و دستوالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه مصوب 1398 ابتدا به بررسی مفاهیمی چون سمن ها، سیاست جنایی سپس تعلیق مجازات، دوره مراقبتی، تاثیر سمن ها در سیاست جنایی در زندان و پس از مجازات به ارایه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
730 تا 744
لینک کوتاه:
magiran.com/p2582759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!