اثربخشی رویکرد مراقبت در منزل بر پیامدهای درمانی بیماران دوقطبی-I ترخیص شده از بیمارستان- یک مطالعه تصادفی شده کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مراقبت در منزل یکی از روش هایی است که اخیرا رشد یافته و برای اختلالات شدید روانی به کاربرده شده است. هدف این مطالعه بررسی کارآمدی مراقبت در منزل بعضی از فاکتورهای درمانی بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بود.

روش

در قالب یک مداخله کارآزمایی تصادفی کنترل شده، از بیماران دو قطبی نوع 1 ترخیص شده از بیمارستان روان پزشکی قدس سنندج آن هایی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند و رضایت نامه شرکت در مطالعه را امضا نمودند (26 نفر) انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. ارزیابی کنندگان از اینکه اعضای چه گروهی را ارزیابی می کنند آگاهی نداشتند. گروه مداخله به مدت یک سال تحت برنامه مراقبت در منزل قرارگرفت و گروه کنترل مداخله خاصی غیر از درمان دارویی شان دریافت نکرد. تعداد بستری و میانگین مدت بستری بیماران به علاوه پرسشنامه مانیای یانگ، افسردگی همیلتون ، در سه مرحله پیش از ورود، بعد از 6 ماه و سپس 12 ماه بعد، از آنان اخذ شد. تحلیل نتایج با استفاده از SPSS و با به کارگیری روش های آمار توصیفی، تحلیل واریانس از نوع اندازه گیری مکرر انجام شد.

یافته ها

آزمودنی ها 26 نفر (19 مرد، 7 زن) بودند (میانگین سنی 37/6 انحراف معیار 12/2) که 13 نفر به گروه مداخله (میانگین سنی=36/15، انحراف استاندارد= 15/04) و 13 نفر دیگر به گروه کنترل اختصاص یافتند (میانگین سنی=34/92 و انحراف استاندارد=5/15) که تفاوت معنی داری در اطلاعات به دست آمده اولیه نداشتند (783 /0=p ,  T=0/279  ). نتایج نشان داد گروه مداخله کاهش معنی داری در هر سه متغیر تعداد بستری (0/001= p)، افسردگی (0/002= p) و مانیا (0/006= p) نسبت به گروه کنترل داشت و این میزان در یک سال پیگیری همچنان حفظ شد.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان داد که رویکرد مراقبت در منزل در کاهش شدت علایم، تعداد و طول مدت بستری بیماران دوقطبی موثر است. به نظر می رسد برای رسیدن به نتایج بهتر لازم است دوره های بلندتری مداخله ادامه یابد

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p2583324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!