بررسی تاثیر بازی وارسازی بر تغییر رفتار مصرف کنندگان انرژی برق
بهینه سازی مصرف انرژی یکی از مهم ترین مسایل فعلی جهان برای کنترل مسایل زیست محیطی است. در همین زمینه، پژوهشگران و اندیشمندان متعددی تلاش کردند تا راه حل های مختلفی را برای کاهش مصرف برق ارایه دهند. دانشمندان اقتصاد رفتاری در تلاش اند تا با استفاده از ابزارهای مختلف علوم و بینش های رفتاری راه حل های کم هزینه با بالاتری سطح اثرگذاری مداخله را ارایه دهند. یکی از روش های نوظهور مبتنی بر بینش های رفتاری، گیمیفیکیشن یا بازی وارسازی است که با استفاده از عناصر بازی تلاش می کند رفتار مخاطب خود را در جهت اهداف طراح، دستخوش تغییر قرار دهد. در پژوهش حاضر تلاش شد تا بامطالعه گیمیفیکیشن انجام شده در قبوض برق شهروندان ساکن تهران، نتایج حاصل از مداخله در نمونه آماری 2 هزار 500 واحد نمونه ای از مشترکین خانگی مناطق شمال و جنوب، شرق و غرب و مرکز تهران به عنوان مقاطع مدل در سری زمانی فروردین 1397 تا آذرماه 1401، به شیوه مدل سازی داده های پانلی استخراج گردد. نتایج پژوهش نشان می دهد که اجرای گیمیفیکیشن مصرف برق را در دوره پس از مداخله به میزان 0.04 درصد کاهش داده است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.