ارزیابی تاثیر روش های اجرایی مدیریت برنامه ریزی شهری در ارتقای انضباط ترافیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
از راه های دست یابی به ترافیک روان و ایمن، ایجاد هماهنگی در روش های اجرایی برنامه ریزی شهری بین سازمان های دخیل در حوزه حمل ونقل است؛ لذا به منظور بررسی تاثیر اقدام های اجرایی در کاهش تصادفات، ارزیابی تاثیر روش های اجرایی برنامه ریزی شهری در ارتقای انضباط ترافیکی شهرگرگان، هدف پژوهش حاضر قرار گرفت.
روش
پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش های کمی گردآوری داده ها، توصیفی- تحلیلی است که به روش پیمایشی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق را کارشناسان ارشد راهور، مدیران برنامه ریزی شهری و کارشناسان اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان گلستان تشکیل می دهد که با توجه به محدودبودن جامعه آماری به صورت تمام شمار استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد.
یافته ها
تاثیر دو مولفه راه کارهای مدیریتی با ضریب 706/4 و مولفه آموزش مقررات ایمنی با ضریب 567/4 بیش از سایر مولفه ها در روش های اجرایی مدیریت برنامه ریزی شهری بر انضباط ترافیکی شهر گرگان موثر هستند.
نتیجه گیری
براساس نتایج پژوهش، راه کارهای مدیریتی شامل: استفاده از ظرفیت دوربین های نظارتی و ثبت هوشمند تخلفات، حمل ونقل عمومی با رویکرد هوشمندسازی شامل بهره مندی از سامانه پیشرفته مدیریت ترافیک ATMS؛ اصلاح هندسی و ارتقای ایمنی معابر شامل: تخصیص بودجه کافی جهت رفع نقاط پرتصادف و بهبود زیرساخت های شهری در حوزه ترافیک و آموزش مقررات ایمنی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در راستای ارتقای فرهنگ صحیح رانندگی بیشترین تاثیر را دارند و راه کار کاربری زمین شامل: توسعه شهر در مناطقی که خدمات رسانی شهرداری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد،کمترین تاثیر را در ارتقای انضباط ترافیکی شهر گرگان دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!