شناسایی سویه های اشریشیا کلی تولید کننده بتالاکتاماز وسیع الطیف جدا شده از دستگاه ادراری تناسلی سگ ها در استان وان کشور ترکیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: 

اشریشیا کلی (E. coli) یک عامل باکتریایی است که باعث عفونت دستگاه ادراری تناسلی در سگ می شود. آنتی بیوتیک های گروه بتالاکتام اغلب در درمان عفونت با E. coli مورد استفاده قرار می گیرند.

هدف

این مطالعه با هدف بررسی حضور بتالاکتاماز وسیع الطیف (ESBL) و AmpC پلاسمیدی در سویه های E. coli جدا شده از دستگاه ادراری تناسلی 125 سگ انجام شد.

روش کار

50 سویه E. coli با روش های مرسوم باکتری شناسی و PCR شناسایی شدند. از روش انتشار دیسک برای بررسی حساسیت ضد میکروبی جدایه ها و همچنین تولید ESBL و AmpC پلاسمیدی استفاده شد. حضور ژن های گروه blaTEM، blaSHV و blaCTX-M در جدایه ها با روش PCR تعیین شدند. همچنین، از روش ERIC-PCR برای تعیین ژنوتیپ جدایه ها استفاده شد.

نتایج

در حالیکه 22 (44%) مورد از 50 سویه E. coli، ESBL مثبت بودند، بتالاکتاماز AmpC پلاسمیدی در هیچ یک از جدایه ها مشاهده نشد. از بین 22 ایزوله ESBL مثبت، ژن های blaTEM، blaSHV، و گروه 1 blaCTX-M به ترتیب در 11 (50%)، 1 (54/4%)، و 6 (27/27%) جدایه یافت شدند. بالاترین مقاومت در برابر تتراسایکلین (28%) و پس از آن استرپتومایسین (24%)، تری متوپریم-سولفامتوکسازول (24%)، و کلرامفنیکل (22%) مشاهده شد. در بین جدایه ها، 11 پروفایل اصلی مختلف نیز توسط ERIC-PCR تعیین شد. مشاهده شد که مثبت بودن ESBL با پروفایل های G10 مرتبط است.

نتیجه گیری

استفاده از آنتی بیوتیک های گروه بتالاکتام وسیع الطیف در درمان عفونت های ناشی از E. coli بسیار مهم است، با این وجود، به دلیل مقاومت بالای E. coli به این آنتی بیوتیک ها، ممکن است موثر نباشند.

کلیدواژگان:
زبان:
انگلیسی
صفحات:
22 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!