مقایسه تولید بیوفیلم و توزیع ژن های حدت در بین استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از انسان و سگ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: 

استافیلوکوکوس اوریوس یک پاتوژن مهم انسانی و حیوانی است که به دلیل عوامل حدت متعدد می تواند سبب ایجاد عفونت های طیف وسیعی شود.

هدف

هدف از مطالعه حاضر، مقایسه توانایی تشکیل بیوفیلم با عوامل حدت مختلف مانند تحرک باکتری ها، ژن های کد کننده پروتیین های مرتبط با بیوفیلم و لوکوسیدین پانتون-ولنتاین (PVL) در استافیلوکوکوس اوریوس های جدا شده از انسان و سگ بود.

روش کار

در مجموع 60 جدایه انسانی (30 MSSA و 30 MRSA) و 17 جدایه سگی (همه MSSA) از استافیلوکوکوس اوریوس برای توانایی تولید بیوفیلم، سنجش تحرک و حضور ژن های کد کننده فاکتورهای حدت شامل ica (کد کننده چسبندگی بین سلولی)، bap (کد کننده پروتیین مرتبط با بیوفیلم)، fnbA (کننده پروتیین A اتصال دهنده فیبرونکتین)، cna (کد کننده پروتیین اتصال به کلاژن)، pvl (کد کننده PVL) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج

جدایه های حیوانی استافیلوکوکوس اوریوس، تولید بیوفیلم بهتری نسبت به جدایه های انسانی داشتند (P=0.042) همچنین MSSA های انسانی در مقایسه با MRSA حیوانی تولید بیوفیلم مناسب تری داشتند (P=0.013). نتایج ما نشان داد که ژن های cna، fnbA، و ica (به ترتیب 5/67، 2/66 و 9/42%) نسبت به ژن های bap و pvl (به ترتیب 0% و 8/7%) شیوع بیشتری داشتند. ژن ica به طور معنی داری در سویه های انسانی در مقایسه با سویه های حیوانی شایع تر بود (n=31/60 vs. n=2/17, P=0.008)، در حالی که ژن cna در سویه های حیوانی بیشتر از انسانی بود (n=15/17 vs. n=37/60, P=0.0201). همبستگی معنی داری بین تشکیل بیوفیلم در جدایه های حیوانی و وجود ژن های fnbA (P=0.029) و ica (P=0.001) مشاهده شد.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر ارتباط بین تولید بیوفیلم و وجود ژن های خاص مرتبط با بیوفیلم را در بین جدایه های حیوانی و همچنین تولید بیوفیلم قوی تر در بین جدایه های انسانی و حیوانی MSSA را نشان داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
74 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!