بررسی مدل های قطر- ارتفاع گونه پده (Populus euophratica Oliv.) در جنگل های کران رودی شوش، استان خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

اندازه گیری قطر برابر سینه در مطالعات میدانی نسبت به ارتفاع درختان ساده تر، دقیق تر و کم هزینه تر است. فهم و درک ارتباط بین قطر و ارتفاع برای توسعه مدل های رویش، مدل های آلومتریک جهت برآورد زی توده و ترسیب کربن در راستای مدیریت جنگل امری ضروری و اساسی می باشد. وجود رابطه قوی بین قطر و ارتفاع درختان به عنوان یک شاخص مفید در مدیریت جنگل محسوب شده و می توان آن را با مدل های ریاضی توصیف کرد. با توجه به اینکه مدل های غیرخطی انعطاف پذیر، دارای قابلیت تفسیر و قوی هستند لذا در این مطالعه برخی از مهم ترین مدل ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها

در این تحقیق 21 مدل غیرخطی به همراه مدل خطی ساده به داده های قطر- ارتفاع درختان پده در منطقه شوش استان خوزستان و در قطعات نمونه 100 متر مربعی برازش داده شد. داده های 1163 درخت پده مورد استفاده قرار گرفت و بطور تصادفی به دو بخش تقسیم شد، 80% داده ها جهت برآورد پارامترهای مدل استفاده شد (برازش مدل) و مابقی داده ها (20%) جهت اعتبارسنجی مدل نگه داشته شدند. تمامی مدل ها با استفاده از معیارهای ارزیابی عملکرد مدل مثل: آماره t پارامترهای مدل، درصد مجذور میانگین مربعات خطا (RMSE%)، درصد میانگین قدرمطلق خطا (MAE%)، درصد میانگین اریب (Bias mean%)، معیار اطلاعات آکاییک (AIC) و معیار اطلاعات بیزی (BIC) مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت.

یافته ها

پارامترهای 8 مدل در سطح خطای 5% معنی دار نشد. مقادیر RMSE%، MAE%، درصد میانگین اریب، AIC و BIC برای مدل M12 به ترتیب: 98/8%، 78/6%، 0010/0-%، 82/1451 و 73/1469 بدست آمد. همین مقادیر برای مدل M21 به ترتیب: 15/9%، 94/6%، 0005/%0، 95/1476 و 86/1494 بدست آمد. مقادیر پیش بینی و واقعی ارتفاع در این دو مدل در سطح خطای 5% تفاوت معنی-داری نداشتند. نتایج آزمون t جفتی نشان داد که مدل های غیرخطی M21 و M12 ارتفاع درختان پده را با دقت مناسب پیش بینی کرده-اند. دو مدل (Prodan1 با نام M12) و (Prodan2 با نام M21) بر اساس رتبه بندی تمام معیارهای ارزیابی عملکرد مدل در داده های برازش و اعتبار به عنوان بهترین مدل انتخاب شد.

نتیجه گیری

اکثریت مدل های دو پارامتری و برخی از مدل های سه پارامتری برازش معنی داری را با داده ها نشان دادند. اما از نظر کلیه معیارهای ارزیابی عملکرد دو مدل سه پارامتری به عنوان بهترین مدل انتخاب شدند. نتایج این مطالعه، تنوع انواع مدل های غیرخطی دو و سه پارامتری، وجود مدل های مخلوط که در کنار متغیرهای اصلی یک یا دو متغیر کمکی را نیز در مدل سازی دخالت می دهند و رویشگاه های متفاوت با ساختار مختلف بیان گر این موضوع می تواند باشد که تحقیقات بیشتری در این رابطه صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2588588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!