تدوین تاثیر شاخص های BREEAM وLEED بر بهسازی مدارس با رویکرد اکولوژیک (نمونه موردی : مدارس دوره متوسطه استان های کویری ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و هدف پژوهش:

 پیامدهای منفی محیط زیستی در جهان اتفاق افتاد که ناشی از عدم توجه صحیح  به توسعه اقتصادی و تاثیر آن بر محیط زیست طبیعی می باشد. در همین راستا رویکرد های مختلفی مربوط به معماری سبز وجود دارد که طراحان را به حفاظت از انرژی، در نظر گیری ویژگی های محلی مکان، کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف، کاهش استفاده از منابع تجدید ناپذیر، توجه به اقلیم محل و کل گرایی تشویق  می نماید. استانداردهای بین المللی در کشورهای مختلف بر اساس این اصول تدوین شده اند که از آن جمله می توان به استاندارد LEED  به معنای راهنمای طراحی و محیطی انرژی و BREEAM استاندارد ارزیابی کیفیت محیط زیستی ساختمان اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر، تدوین  شاخص های BREEAM وLEED  بر بهسازی مدارس با رویکرد اکولوژیک در مدارس دوره متوسطه استان های کویری ایران می باشد.

روش پژوهش: 

برای ارزیابی مولفه ها از روش توصیفی-تحلیلی استفاده می شود و جامعه آماری شامل مدارس متوسطه استان های کویری می باشد که به طور تصادفی مدارس به همراه کاربران آن جهت پاسخ به پرسشنامه ها انتخاب شده اند.

یافته ها

ضریب تاثیر ضایعات، مصالح و منابع، آلودگی، مدیریت، حمل و نقل و کارایی آب بر بهسازی مدارس بعنوان با تاکید بر رویکردهای اکولوژیک مثبت و معنی دار می باشد. از بین پارامترها، آب، الویت اول، و کارایی آب الویت دوم، مصالح و منابع، اولویت سوم، انرژی و جو الویت چهارم، حمل و نقل رتبه پنجم را به خود اختصاص می دهند.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش حاضر، بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی نشان می دهد که شاخص های BREEAM  وLEED   برای بررسی بهسازی مدارس مناسب هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!