بررسی گسست و سردرگمی معماری معاصر ایران از طریق عوامل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی (نمونه موردی: ساختمان های مسکونی منطقه 1 تا 3 شهر تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

مصرف امروزه به یکی از مهمترین مفاهیم جامعه بدل شده است که تاثیرش بر حیات شهری ممکن است در قالب نوعی احساس باشد، که این احساس باعث تعلق فرد به مصرف و فضای مصرفی می شود. از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی گسست و سردرگمی معماری معاصر ایران از طریق عوامل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

روش تحقیق:

 روش تحقیق پژوهش حاضر کیفی-کمی است. و راهبرد پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی می باشد شیوه گردآوری اطلاعات به صورت مطالعات کتابخانه ای و میدانی با ابزار مصاحبه و پرسشنامه است. ضمن آنکه نتایج بااستفاده از نرم افزار Spss  تحلیل شده اند.

یافته ها

معماری، نمایشی معماری است که بسیار عامه پسند می باشد و درآن کلیه عناصر معماری تنها جهت خودنمایی و صرفا به صورت تقلیدی از دیگر سبک ها و معماری دیگر کشورها نمود پیدا کرده اند. بی آنکه ارتباطی با فرهنگ، هویت و الگوهای معماری اصیل منطقه خود داشته باشد.  به گونه ای شفاف نظیر آن چیزی که در کشورمان و در جامعه امروزی آشکار شده است.

نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان داد که عوامل سیاسی و فرهنگی بعد از انقلاب به شدت بر روند شکل گیری ساختمان های مسکونی این مناطق تاثیر گذاشته اند و سال به سال چهره این بناها از فرهنگ و هویت بومی خود فاصله بیشتری گرفته است و به سمت غرب و نوگرایی رفته است. در این راستا مسیله جهانی شدن نیز بی تاثیر نبوده است. در ایران و پس از انقلاب گرایش ویژه ای به فرهنگ پست مدرن شکل گرفت که نتیجه مستقیم جهانی شدن است. فرهنگ پست مدرن در ضدیت با روایت های کلان است و هویت را از شکل کلان به هویت های نسبی، خرد، بومی و منطقه ای تبدیل می کند که در دنیای معاصر فرهنگ جهانی به صورت اختلاط فرهنگی شکل می گیرد. بنابراین فرهنگ های جهانی غیرغربی که هنوز دچار کمبود آفرینش نظری هستند، معضل های وجودی تفکر غربی را به نمایش می گذارند، که این روند به خوبی در بناهای این مناطق به چشم می خورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589278 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!