تاثیر نوع پیش تیمار و آنزیم بر قابلیت آنتی اکسیدانی پروتئین هیدرولیز شده قارچ خوراکی (Agaricus bisporus)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رادیکال های آزاد حاصل از واکنش های اکسیداسیون باعث افت کیفیت مواد غذایی و همچنین عامل بروز بیماری های مختلف نظیر سرطان می باشند. در همین راستا، کاربرد ترکیبات طبیعی با ویژگی آنتی اکسیدانی، نظیر پپتیدهای زیست فعال مورد توجه محققین می باشد.

مواد و روش ها

هدف از این پژوهش مقایسه اثر چهار آنزیم آلکالاز، تریپسین، پپسین، پانکراتین، بدون و با پیش تیمار مایکروویو و فراصوت در شرایط اپتیمم هیدرولیز (برمبنای تحقیقات قبلی) بر قابلیت آنتی اکسیدانی پروتیین هیدرولیز شده قارچ دکمه ای (Agaricus bisporus) بود. در این پژوهش عمل هیدرولیز جهت رسیدن به حداکثر فعالیت آنتی اکسیدانی با نسبت آنزیم به سوبسترا 1% و در دمای اپتیمم هر آنزیم  با و بدون پیش تیمار مایکروویو و فراصوت (مایکروویو با توان W120 و سپس هیدرولیز با آنزیم در زمان 90 دقیقه و پیش تیمار فراصوت با توان 160وات سپس هیدرولیز با آنزیم در زمان 60 دقیقه  و برای نمونه های بدون پیش تیمار زمان هیدرولیز 120 دقیقه جهت هیدرولیز توسط هرآنزیم) انجام گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که بالاترین میزان ظرفیت آنتی اکسیدانی کل به میزان 64/1 (جذب در 695 نانومتر) با هیدرولیز توسط آنزیم پپسین، بالاترین قدرت احیاءکنندگی یون آهن به میزان 80/2 (جذب در 700 نانومتر) با هیدرولیز توسط آنزیم آلکالاز، بالاترین قدرت شلاته کنندگی یون آهن به میزان 08/65% با هیدرولیز توسط آنزیم تریپسین و  بالاترین فعالیت مهار رادیکال آزاد DPPH به میزان 57/80% با هیدرولیز توسط آنزیم پپسین همگی درنمونه های پیش تیمارشده با فراصوت 160وات در زمان هیدرولیز 60 دقیقه مشاهده شد. پیش تیمار فراصوت و سپس پیش تیمار مایکرویو  کارایی بالایی را در بهبود ویژگی آنتی اکسیدانی نمونه های هیدرولیز شده نسبت به نمونه های بدون پیش تیمار در زمان کوتاه تر هیدرولیز نشان دادند.

نتیجه گیری

نتایج نشان داد که جهت ایجاد ویژگی های آنتی اکسیدانی مورد نظر در پروتیین هیدرولیز شده  حاصل از قارچ خوراکی، بایستی از ترکیب خاص آنزیم هیدرولیز کننده و پیش تیمار استفاده نمود و پیش تیمار فراصوت نسبت به مایکروویو کارایی بهتری در این زمینه از خود نشان داد. پروتیین هیدرولیز شده تولیدی از قارچ خوراکی با ترکیب مختلف آنزیم و پیش تیمار از خواص آنتی اکسیدانی مناسبی برخوردار بود و بنابراین می تواند به عنوان یک جزء فراسودمند در فرمولاسیون مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!