مقایسه اثر 8 هفته تمرینات عملکردی و تعادلی بر ترس از سقوط و کیفیت زندگی سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 ترس از سقوط باعث کاهش استقلال و افزایش وابستگی در سالمندان می شود و زمینه ساز پیامدهای منفی از جمله کاهش انجام کار های روزمره زندگی (ADL)، کاهش فعالیت های فیزیکی و کیفیت زندگی پایین تر می شود. از این رو هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر 8 هفته تمرینات عملکردی و تعادلی بر ترس از سقوط و کیفیت زندگی سالمندان بود.

روش کار

 پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (مداخله ای) با طرح پیش آزمون، پس آزمون بود. برای این پژوهش از تعداد 60 سالمند بالای 65 سال استفاده شد که به صورت تصادفی و انتخاب کد هایی که از قبل توسط همکار پژوهشی در برگه های مخصوص نوشته شده بود به روش دو سویه کور در دو گروه تمرینات عملکردی (30نفر) با میانگین سنی 66 و تمرینات تعادلی (30 نفر) با میانگین سنی 65 قرار گرفتند. دو گروه، تمرینات را برای هشت هفته و هر هفته سه جلسه 1 ساعته انجام دادند. برای اندازه گیری ترس از سقوط از فرم بین المللی ترس از سقوط (FES-I) و برای بررسی کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی لیپاد استفاده شد. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد. برای تعیین اختلاف بین پیش آزمون و پس آزمون، بین گروهی و درون گروهی به ترتیب ازT  مستقل و T وابسته در سطح معناداری p < 0.05 استفاده شد.

یافته ها

 در مقایسه درون‏گروهی در هر دو گروه بین مقدار میانگین ترس از سقوط و کیفیت زندگی در سالمندان در پیش ‏آزمون و پس‏ آزمون تفاوت معنی داری مشاهده شد (P = 0.001) ولی در مقایسه بین‏ گروهی در پیش آزمون (P = 0.884) و پس آزمون (P = 0.566) ترس از سقوط و پیش آزمون (P = 0.507) و پس آزمون (P = 0.603) کیفیت زندگی تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد تمرینات عملکردی و تعادلی هر دو می توانند باعث کاهش ترس از سقوط و افزایش کیفیت زندگی سالمندان شوند. به نظر می رسد که چون بین دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد؛ از هر دو نوع تمرین می توان برای کاهش ترس از سقوط و افزایش کیفیت زندگی سالمندان استفاده کرد. با این حال برای نتیجه گیری نیاز به مطالعات بیشتر و با نمونه های زیادتر می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
364 تا 375
لینک کوتاه:
magiran.com/p2589480 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!