جایگاه خمسه نگاری در فرآیند سه گانه الگوسازی نقاشی ایرانی بر پایه مفهوم ادراک بالمعرفه
برپایه مبحث ادراک بالمعرفه در نورشناسی اسلامی یا المناظر (به ویژه آرای ابنهیثم)، نشانه ها (الامارات) در فرآیند ادراک تصویرهای دیدهشده (مبصرات)، جایگاهی بنیادین دارد. در نقد جدید نیز نشانه های مشترک میان هنرمند و مخاطب، عامل اصلی فهم پذیری اثر هنری برای بیننده است. نشانه ها در نقاشی ایرانی، همان الگوهای بصری است؛ الگوهایی که برخی هنرپژوهان غربی، آن را فهرست واحدی از فرمهای تکرارپذیر دیدهاند. خوانش و دریافت (فهمپذیری) نگاره های ایرانی از چشمانداز المناظر مبتنیبر فرآیند سه گانه ساخت/گزینش، تثبیت و انتقال الگوهای بصری است؛ فرآیندی که ازیکسو، پرداخت اثر در چارچوب بایسته های نگارگری را تضمین میکرد و از دیگرسوی، فهم پذیری اثر را برای مخاطب همروزگارش درپی داشت. نوشتار پیشرو میکوشد با نگاه بر شماری از خمسه های مصور که بیتردید در کنار شاهنامه فردوسی، پرتکرارترین نسخه مصور فارسی است، فرآیند سهگانه ساخت/گزینش، تثبیت و انتقال الگوها را در نقاشی ایرانی بررسی کند. در این راه، به گونه ای موردی، الگوی شگفتی یا حیرت را برپایه بازنمایی فراز داستانی دیدن خسرو، شیرین را در چشمه سار (نامدار به: آبتنی شیرین) میکاود. پژوهش، به شیوه تحلیلی تطبیقی و برپایه نگاره های 25 نسخه خمسه از ادوار گوناگون تاریخ نقاشی ایرانی، فرآیند سه گانه یادشده را چنین بازمینماید: هنرمندان در نخستین نسخه ها، الگوی مورد نیاز خود را برمیساختند (مرحله ساخت/گزینش)؛ سپس، با تکرار آن الگو در دیگر نگاره های همان نسخه، همبسته الگومفهوم را در ممیزه بیننده، پررنگ و برجسته می نمودند (مرحله تثبیت) و سرانجام، با اجرای آن الگو در دیگر نسخه های مصور همروزگار یا پسین، همبسته الگومفهوم را در نسلهای گوناگون مخاطبان خود پیش میبردند (مرحله انتقال). دادههای این پژوهش، برآمده از بازبینی نسخه های مصور برخط (کتابخانه ای) در مجموعه های گوناگون است و تحلیل داده ها، شیوهای کیفی دارد. 22 نگاره دیدن خسرو... و برخی نمونه های دیگر چنان برگزیده شد (نمونه گیری انتخابی) که دربردارنده الگوی شگفتی باشد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.