تعزیه به مثابه تئاتر حضور با تکیه بر آرای پال وودراف
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نمایش آیینی تعزیه از سویی ریشه در واقعه ی عاشورا و نمایش دادن روایت های گوناگون آن وقایع، و از سوی دیگر از منظر اجرا منبعث از فرهنگ و نمایش ایرانی است. این نمایش با شکوه، در بافت های فرهنگی دوره ی قاجار به ویژه در دوره ناصری، موفق شد برای مردم در بالاترین مرتبه نمایشی باشد اما پس از این دوره تا به امروز، آیینی و نمایشی بودن آن به تدریج کم فروغ شده است. از این حیث در عرصه ی پژوهش و اجرا باید گام های جدیدی برای احیای ظرفیت ها و وجوه تماشایی تعزیه برداشته شود. یکی از مطالعات اجرایی و آیینی جدید، نظریه ی «تیاتر حضور» پال وودراف است که در برآورده کردن هدف تماشا کردن و تماشایی بودن، جایگاه ویژه ای دارد. این نوشتار با تکیه بر آرای پال وودراف، به صورت توصیفی تطبیقی در صدد پاسخگویی به این پرسش است که تیاتر حضور در نمایش تعزیه چگونه متجلی می-شود؟ نتایج برآمده از پژوهش نشان می دهد که نمایش آیینی تعزیه در برخی اجراها به مثابه ی تیاتر حضوری است که از هم آمیزی دو هنر «تماشا کردن» و «تماشایی شدن» در کردار مشترک، تجربه ی مشترک و لحظه ی مشترک تعالی، به فراسوی تیاتر، نایل می آید.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
65 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591208
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!