نگرش معنوی در سبب شناسی،پیشگیری و درمان عفونتهای تنفسی با تاکید بر سرماخوردگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

عفونت های تنفسی با توجه به انتشار گسترده و سریعشان از اهمیت بالایی برخوردارند و می توانند نقش بسیار مهمی در مرگ و میر کودکان و بزرگسالان داشته باشند. سرماخوردگی شایعترین بیماری عفونی دستگاه تنفس محسوب میشود و اگرچه خود بیماری محدودی است اما می تواند سبب عفونت های ثانویه باکتریال گردد. این مطالعه با هدف بررسی بعضی از عوامل طبیعی ایجادکننده عفونتهای  تنفسی از دیدگاه آیات قرآن و روایات معصومین ع  انجام شده است.

مواد وروش ها

مطالعه حاضر به روش توصیفی تحلیلی با استخراج کتابخانه ای و نرم افزاری با بررسی آیات قرآن کریم و احادیث اهل بیت ع و مقالات علمی مرتبط انجام گرفته است.

یافته ها

تحقیقات علمی نشان می دهد که سه عامل طبیعی ایجاد کننده سرماخوردگی عبارتند از: درجه حرارت پایین ،استرس های روحی و فقر غذایی که بر روی راه های هوایی و حلق و بینی تاثیر گذاشته با اثر بر روی سیستم ایمنی بدن باعث مستعد شدن اشخاص جهت ابتلا به عفونت های ویروسی میشوند. بر این اساس، سه عامل: تغییرات آب و هوایی، استرس و نیازهای تغذیه ای به عنوان عوامل مستعد کننده بدن در ابتلا به عفونت های تنفسی مورد بررسی قرار گرفته و با نگاهی مقایسه ای به آیات و روایات معصومین ع پرداخته میشود.

نتیجه گیری

به نظر میرسد تاکنون برای درمان سرماخوردگی دارویی کشف نشده و داروهای تجویزی از سوی پزشک جنبه درمان علامتی و تسکینی دارد و در واقع کار اصلی را سیستم ایمنی بدن انجام می دهد. به همین علت است که ما بعد از گذشت چند روز خود به خود خوب می شویم اما از آنجا که سرماخوردگی دارای عوارض جدی می باشد می توان با بکار بردن این راهکارها در کنار اقدامات پیشگیرانه دیگر از بروز سرماخوردگی های مکرر پیشگیری و از عوارض جدی پس از آن جلوگیری کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2591981 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!