تفسیری نو از نظریه «الاسلام هو الحکومه» و مستندات آن
از جمله رویکردهای مهم و مطرح در زمینه نسبت دین و سیاست، دیدگاه امام خمینی1 است که با نگاهی جامع، فقیهانه و ژرفاندیشانه ارایه شده است. ایشان در بیان نسبت دین و سیاست، به تفکیک ناپذیری این دو از هم اشاره کرده و می فرمایند: «الإسلام هو الحکومه.»اینکه منظور امام1 از این تعبیر چیست؛ پرسش محوری تحقیق حاضر است. این مقاله در پاسخ به پرسش یاد شده، پنج احتمال را مطرح می نماید؛ و در نهایت، با روش تحلیلی اجتهادی، بر این مدعا صحه می گذارد که نظریه «الإسلام هو الحکومه» فرآیندی تطوری در اندیشه امام داشته است.نظیر این فرایند تکاملی در نظریه خطابات قانونی ایشان نیز وجود دارد؛ به این بیان که نظریه «الإسلام هو الحکومه» همانند این نظریه، ابتدا به صورت اجمالی بوده و سپس مرحله به مرحله، پرورش یافته است.بنابراین «الإسلام هو الحکومه»، نظریه نهایی و تکامل یافته امام1، پیرامون نسبت اسلام و حکومت است که بر ایده «وحدت و عینیت اسلام و حکومت» تاکید می ورزد. این ایده از آیات اقامه دین یعنی 13 شوری و 66 مایده و آیات اطاعت مطلق از انبیاء، قابل استنباط است.
نظریه ، اسلام ، حکومت ، امام خمینی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.